Dimmu Borgir - Abrahadabra

|
Dimmu Borgir - Abrahadabra

Nebývale brzy po personálních změnách v norské kapele Dimmu Borgir se do světa dostala nová deska, která následuje tři roky staré album In Sorte Diaboli (2007), které nebylo přijato nijak zvlášť přívětivě, na rozdíl od předchozího Death Cult Armageddon (2003), které bylo pro kapelu celosvětovým úspěchem. O to zvědavější všichni fanoušci a kritici na novou desku byli.

Jako první singl vyšla skladba Gateways, ve které je slyšet hostující zpěvačka skupiny Djerv – Agnete Kjølsrud ,jejíž projev působí velmi sympaticky a oživuje skladbu, což je způsobeno i výrazným tembrem jejího hlasu. Tato skladba má hitový potenciál, stejně jako všechny předchozí singly Dimmu Borgir. A tak tomu je u téměř celé nové desky – kapela pomalu ale jistě ukračuje od blackových kořenů a ke slovu se dostává výraznější melodika, skladby mají kratší stopáž, mnohem více prostoru dostává orchestr (tentokrát Norský rozhlasový orchestr – Kringkastingsorkestret) a také více jak stočlenný sbor (Schola Cantorum). Ve skladbě s názvem Dimmu Borgir se dokonce objevuje stejný melodický postup jako je ve skladbě Undisclosed Desires z poslední desky kapely Muse (The Resistance)! Tím však nechci říct, že by deska byla špatná, naopak. Je vidět, že kapela roste, nepřešlapuje na místě. Na první poslech je stále rozpoznatelná a přitom postupuje dál, mění výraz, dospívá. Ovšem dokáže to stále pořádně rozhýbat, jak dokazuje převážně v druhé části desky – například ve skladbě A Jew Traced Through Coal, ve které se po až ambientním intru přes epický nástup dostaneme ke klasickým sypačkám, které jsou pro styl tak typické.

Album vyšlo ve dvou verzích – standardní a digipack, na kterém jsou dvě bonusové skladby – orchestrální verze singlu Gateways a cover od Deep Purple – Perfect Strangers. Obal desky je vyveden velmi pěkně a pro styl typicky – obsahuje výjev podle H. P. Lovecrafta, který bývá častou inspirací temnějších odnoží metalu.

Nový počin norské legendy symfonického black metalu je tu a s ním i spousta osvědčených postupů, které v kombinaci se silnější melodikou a orchestrem fungují stejně dobře jako před deseti lety, kdy tato kapela zažívala svůj vrchol. Pro fanoušky black metalu jasná volba.

85%
symphonic black metal
2010