Tētēma ‎– Geocidal

Tētēma ‎– Geocidal

Většině fanoušků Mikea Pattona nejspíš neunikl fakt, že tento hudební nezmar na konci loňského roku vydal novou desku. Album vydal na svém labelu Ipecac Recordings pod hlavičkou projektu Tētēma, který vytvořil společně s australským skladatelem Anthonym Paterasem. Že se opět bude jednat o nahrávku neobvyklou, bylo snad všem jasné.

Nabízí se říci, že se na nahrávce potkává spousta směrů včetně těch, kterými se ovšem autor již dříve vydával. Hned na první poslech vytanou vzpomínky na předchozí Pattonovu tvorbu, především pak alba Delìrivm Còrdia od Fantômas a Anonymous od Tomahawk. Z prvního si bere převážnou ambientní atmosféru, z druhého pak etnické vlivy. Stranou však nezůstává ani experimentální poloha, která je pro Pattona tak typická. Noisové elektronické těkání jako podklad pro Pattonův vřískající vokál (silně evokující cover skladby od Aphex TwinCome to Daddy – nahraný společně s The Dillinger Escape Plan), dronové plochy s minimalistickým klavírem a vrstveným broukáním beze slov, cooljazzová trubka… To vše na nahrávce najdete. Víceméně celou dobu poslechu budete tápat a hledat, prodírat se mlhou, bát se, odkud na vás co vyskočí. A to je v pořádku. Nicméně přes prvotní nadšení ve mně začala hlodat jistá pochybnost…

Mike Patton je známý tím, že se snaží (ať už záměrně či podvědomě) obsáhnout co nejširší hudební spektrum a neváhá pro to skočit po téměř jakémkoliv experimentu či spojit se s dalšími avantgardně založenými hudebníky. Na jednu stranu tuto tendenci vnímám velmi pozitivně, jako jistou osvětu a otevírání očí a především uší zástupům jeho někdy až nekritickým fanouškům, vedení do muzikálních zákoutí, do kterých se málokdo sám od sebe dostane. Na druhou stranu začínám mít lehké pochyby o příčině tohoto jeho žánrovém rozpolcení – zda opravdu jde o takový přetlak inspirace na tolika frontách nebo jestli si už za ty roky extrémů a vyšinutostí na sebe autor neupletl bič očekávání, který se snaží uklidnit další a další podivností (kterou si musí vydat buď sám na svém labelu Ipecac Recordings nebo ho podpoří maximálně druhý hudební šílenec světového formátu – kamarád saxofonista John Zorn – label Tzadik). Pak by ještě zůstávalo otázkou, zda tato očekávání jsou vůbec reálná nebo jen Pattonem tušená.

Tak jako tak, Patton patří mezi nejinvenčnější skladatele a interprety dnešní doby, má stále co říct (ať už sám od sebe nebo snad „vynuceně“) a hlavně si drží i kvalitativní úroveň. To vše potvrdil i na tomto posledním počinu, který sice nezboří žebříčky prodeje či oblíbenosti, ale určitě si najde spousty fanoušků, kteří si i rádi originál zakoupí. Já osobně jsem však momentálně více zvědavý, jak dopadne comebackové album Faith No More

Hodnocení: 
70%
Žánr: 
experimental/ambient
Rok vydání: 
2014
Length: 
38:38
Hudebníci: 

Mike Patton - hlas
Anthony Pateras - hudba

Tracklist: 

01) Invocation Of the Swarm
02) Pure War
03) Irundi
04) The Hell Of Now
05) Ten Years Tricked
06) 3-2-1 Civilisation
07) Tenz
08) Suishaman
09) Kid Has Got The Bomb
10) Emptiness Of Ecstasy
11) Death In Tangiers

Vydavatel: 
Ipecac Recordings