Hanba - Silou kovadliny

Hanba - Silou kovadliny

Když jsem letos jel s přáteli na Mighty Sounds, byl jsem upozorněn na čerstvou kapelu na domácí HC/punk scéně, která by mi rozhodně neměla utéct. Jakási Hanba, která vyrostla na základě Pipes and Pints. Dobrá tedy, říkám si. Ne že by mě PaP nějak zvlášť oslovili, mám ale chuť objevit něco nového. Jaké pro mě bylo překvapení, když jsem na pódiu uviděl kromě  jiných i Banána, bývalého zpěváka kapel Lahar a Balaclava, jednu z nejdůležitějších postav českého hardcoru. Po naprosto zničujícím koncertu, který trval asi dvacet minut, jsem se ihned stal upřímným fanouškem a začal se těšit na první nahrávku, která byla pokřtěna 3. října v Praze, kde jinde než na strahovské Sedmičce.

Ještě ten den dopoledne mi domů dorazil balík s červeným vinylem a já okamžitě žhavil gramofon. Silou Kovadliny – už název první skladby (podle které se jmenuje i celé album) přiléhavě koresponduje s atmosférou desky. Ta obsahuje deset skladeb, které se nesou na vlně HC/punku, tu a tam s přesahy i do jiných hudebních zákoutí. HC tu zastupuje především Banán se svým uřvaným projevem bez většího náznaku melodie a povedenými texty, které se zaobírají pro žánr vcelku typickými tématy. Hudebně nečekejme žádný zázrak – většina na desce použitých riffů staví na dvou až třech akordech a máte pocit, že jste je už někdy slyšeli. Což ovšem vůbec nevadí, protože invenci nahrazuje intenzita, se kterou nám je materiál našlapáván do hlav. Zkrátka jim to věříte a poslech si rozhodně užíváte. Kupodivu se najde i nejedna hitovka, alespoň podle mě – Mělký hrob a Po spadaném listí jsou naprosto jasní adepti na hymnu každého koncertu.

Zvukově se album povedlo na jedničku, stejně tak fyzické provedení (minimálně co se vinylu týče, CD jsem neviděl), zkrátka není mu téměř co vytknout. Možná jen by nevadila o něco delší stopáž – necelých devatenáct minut opravdu není mnoho – každopádně lepší málo dobrého než hodně špatného…

Po dlouhé době mě opravdu silně zasáhla nějaká domácí nahrávka, v pro mě i dost nevšedním žánru. Nemohu jinak, než doporučit. Naposlouchejte si ji, a pak alou na koncert, je to opravdu silný zážitek, až na krev!

90%
HC/punk
2014