Sylvain Chauveau – Un autre Décembre

Minimalistický klavírní sen

Na stůl se mi dostal po dlouhé době další vinyl od Minorty Records. Toto vydavatelství se soustředí především na instrumentální tvorbu a nejinak tomu je i v případě tohoto alba, které sice vyšlo již v roce 2003 u Métisse Music, nicméně až loni se dočkalo vydání v podobě krásného transparentního dvanáctipalce, právě u českého labelu.

Jak popsat tuto desku? Jedním slovem bych se vyjádřil snad jedině „snová“, a to z hlediska aspektů formy i obsahu. Co se obsahu týče, jedná se právě o minimalistická klavírní povětšinou melancholická témata korespondující s názvem alba. Z atmosféry dokáže až zamrazit, evokuje vzpomínky na bezstarostné dětství, které je ovšem už dávno pryč, starce na lavičce v parku očekávajícího už jen konec podzimu svého života. V nejednu chvíli nahrávka zní jako klavírní stopa z desky Anathemy. Před lety mi kdosi tvrdil, že na akordeon se dá hrát jenom veselá hudba. Tak jsem ho vyvedl z omylu soundtrackem z filmu Amélie z Montmartru, který silně připomíná i závěrečná skladba tohoto alba, ve které se jako host objeví právě na akordeon hrající Vincent Pouplard.

Jak svědčí onen výše zmiňovaný sen obsahu, tak ubližuje formě. Dá se říci, že se jedná o útržkovitě rozeseté figury, těkavé pasáže, které vyvolávají spíše dojem demonahrávky, určené k pozdějšímu zpracování, resp. rozvedení do rozsáhlejších kompozic. Mezi některými jednotlivými tématy jsou jako předěly slyšet jakési dronově-industriální záznamy, které kontrastují s čistotou klavírního projevu. Pospojovat témata však nedokážou, nejsou dostatečně kvalitním pojícím prvkem. Celek pak působí jako klavírista u nástroje zachytávající polibky múz, mezi nimiž je slyšet ruch okolí, ne jako album připravené k vydání.

Deska je plná silných momentů, které ovšem čekají na další krok. Takhle album vyznívá trochu rozpačitě, nehledě na jeho délku 23 minut a 28 vteřin, a rozhodně by mu slušelo více pozornosti ze strany autora, která by si pak zasloužila více pozornosti ze strany posluchače. Snad příště.

60%
ambient
2003/2015