VAN HALEN - Van Halen

|
VAN HALEN - Van Halen

Končí 70. léta a vrchol renesance klasického rocku a hard rocku je už pomalu minulostí. Ve světě se naopak rodí punková horečka a pomalu se začíná dostávat ke slovu i disco. Přesto je pořád rocková scéna daleko úrodnější než je tomu dnes. Důkazem tomu může být například příchod budoucí legendy jménem Van Halen a jejich stejnojmenného debutu.

Prvotina Van Halen na mě zapůsobila jako jedno z děl symbolizující přerod hard rock v heavy metal, což dokazuje okleštění bluesových vlivů a větší příklon k metalově hutnému zvuku. Van Halen na sobě také dávají znát svůj geografický původ. Přímý tah na branku typický pro americké kapely se nezapře, stejně tak sebevědomí, se kterým se muzikanti nebojí ukázat svoje hráčské schopnosti, což platí hlavně pro kytaristu Eddieho Van Halena. Když už jsem se dostal ke kytaristovi, který všeobecně platí za jednoho z virtuózů svého nástroje (stačí si poslechnout song Eruption) musím říct, že jsem si vždy vážil kytaristů, jenž přestože hrát umí, nenechají hudbu celé kapely sklouznout pouze ke své exhibici a dokáží se pro celkové vyznění díla obětovat a přesně do této kategorie Eddie Van Halen spadá (samozřejmě prostoru pro své vyhrávky má pořád dost). Ostatně jeho přímočaré riffy dodávají hudbě správný říz. Celkově při poslechu nepocítíte absenci druhé kytary.

Další věc, jenž Van Halen vynáší nad ostatní, je i chytlavost jejich skladeb. Každý ze songů má svůj vlastní nápad a to jim dodává schopnost fungovat bez problémů i jako singly. I přes samostatnost písní drží album perfektně při sobě. Jestli mám vyzdvihnout jednu věc, která tuto kompaktnost působí, zmínil bych rukopis jednotlivých muzikantů, jenž dodává hudbě vlastní tvář.

Van Halen nám přináší album, jenž nabízí velkou dávku zábavy, které nechybí ani určitá umělecká hodnota. Originalitu kapela má a nelze říct, že by se uchýlila ke kopírování, což ovšem v jejich době ještě rozšířeno nebylo. Nutno zmínit přítomnost dvou předělávek a to sice "You really got me od The Kinks" a "Ice Cream Man" od Johna Brima. Debut kapely Van Halen je zkrátka obdařen silnými melodiemi, hráčským umem, dávkou říznosti a to vše v čistém soundu, tak co si víc od hard rocku přát.

90%
hard rock, heavy metal
1978