Happy Mondays - Pills 'n' Thrills and Bellyaches

|

Prášky, vzrušení a bolesti břicha. Co jiného byste taky čekali, vždyť následující album jela tahle kapela natočit na ostrov Barbados, protože tam není žádný heroin, který by mohli bratři Ryderové brát. To skutečně nebyl, ale byla tam spousta cracku, takže peníze na nahrávání utratili za drogy, když došly, prodali vybavení studia, když došlo, údajně prodali své šaty (podívejte se na film 24 hour party people).

Ať je to pravda či ne, díky jejich nahrávaní na Barbadosu nahrávací společnost Factory zkrachovala. To je ale na Pills’N’Thrills and Bellyaches ještě daleko. Tady životní styl kapelu pohání, nepožírá. Je tam indie, trocha funku, taneční beaty, excelentní Ryderovy texty, doprovodné vokály stále hostující Rowetty. Ten člověk co ji přivedl a nenechal tak celé album měčet Rydera byl génius. Nebýt ní, nebylo by album tak dokonalé. Jediný slabší moment je snad Grandbag's funeral, jinak samá prvoligová píseň.

Desku otvírá Kinky Afro, jehož návyková kytara a zpěvný refrén se rovnou tesají do mozku. Následuje velice taneční God‘s cop o náčelníkovi madchesterské policie, který tvrdil, že má přímé telefonické spojení na boha. Temná Loose fit, sexuální energií nabitá Bob's yer uncle, hit Step on postavený na písničce Johna Kondose a Holiday, překvapivě o dovolené. Mondays se ale nechtějí válet na pláži u moře, zamyslete se nad tím, proč Shaun Ryder během celé třetí sloky opakuje "I smell dope, I smell dope, I smell dope, I am smelling dope" (cítím trávu ).

Ryder jako textař excelentně vypráví, ale zároveň používá podivné věty, podobně jako na předchozím albu Bummed, například "Točíš mým melounem vole" ve Step on. Deska měla takovou sílu, že vrátila do módy baggy kalhoty a všichni chtěli tancovali jako Bez (to je ten člen, co jenom tancuje). Říkali tomu druhé léto lásky a nepohánělo ho LSD, ale extáze. Manchester nakrátko středem světa - nejlepší oblečení, kapely, kluby, drogy. Říkalo se tomu Madchester. Na jeho Olympu se Pils’N’Thrills může rovnat jen eponymní debut Stone Roses, tam kde ale Stone Roses znějí jako Byrds se všemi těmi zvonivými kytarami, jsou Mondays temnější existence a je s nimi zábava.

Tak co, už jste se podívali na ten film?

96%
Madchester