Vypsaná fixa - Detaily

|
Vypsaná fixa - Detaily

Stejně jako minulá deska Klenot, vycházejí novinkové Detaily v digitální podobě na webu t-music.cz, kde můžete za desku zaplatit libovolnou částku. Vtipnější by podle mě bylo, kdyby ji prodávali za symbolických 39, v odkazu na první singl z desky - "Vše za 39". Model "zaplať, kolik chceš" se však osvědčil a vynesl kapele už 150 000kč. (75 000 dostane kapela přímo od fanoušků, 75 000 ze speciálního fondu T-music).

Tvorba VF by se dala rozdělit na dvě etapy - ta před a po Fenoménu, kde Fixa konečně dospěla a zbavila se svého "gympl soundu". Najdou se jistě tací, kteří změnu nepřivítali s jásotem, ale dle mého šlo o krok správným směrem. Přeci jen už se kapela neseznamuje na drogových večírcích, maximálně občas fetuje med. (bez poslechu alba má tato hra se slovy nulovou hodnotu)

Přišel tedy s Detaily další zlom, nebo Fixa ustrnula na místě? Ne a ne. Oproti minulým deskám se toho příliš nezměnilo, přesto byste pár podstatných odlišností nalezli. Především si VF daleko více pohrála s vokály a hned od prvních tónu se na vás valí sborové zpěvy, zdvojení a jiné vychytávky. Otázkou zůstává, jak to bude na koncertech, protože Márdi disponuje všemožnými kvalitami, ale čistý zpěv mezi nimi bohužel není.

Texty patří samozřejmě k tahákům alba, Márdiho příběhy se neomrzí ani po několika posleších. Ano, jsou to v podstatě příběhy. V minulosti byly kolikrát texty tak psychotické a zašifrované, že snad ani nešly rozkódovat. A to byla škoda. Teď jsou o dost ucelenější a spojují album v jeden provázaný svět, respektive sídliště.

Detaily mají pár slabších míst - "Bubetka", "Schovaná" nebo závěrečná "Dohasnul", nic zvláštního nepřinášejí a jak sluchátky projdou dovnitř, tak zase rychle zmizí. K vrcholným kouskům alba naopak patří "Show pana Loba", titulní "Detaily" a "Jizvy". Suma sumárum - Vypsaná fiXa nezklamala, ba spíše příjemně překvapila. I po 17 letech existence dokáže přicházet s novým materiálem, který nerecykluje ten starý. 80%

P. S.: Minimálně 39 kaček si Detaily podle mě zaslouží.

80%
rock