Coldplay - Mylo Xyloto

|
Coldplay - Mylo Xyloto

Taky vám vrtalo hlavou, co znamená Mylo Xyloto? Mylo je kluk a Xyloto jeho dívka. Žijí v nespecifikovaném skličujícím městském prostředí a příběh jejich vztahu je konceptem páté desky Coldplay. Potkají se skrz gang jménem The Lost Boys, zamilují se, pokusí se utéct a skončí to happyendem.

Chris Martin se nechal slyšet, že album je inspirované seriálem The Wire a graffiti. Ze čtrnácti písní jsou tři pouze instrumentální intra. Brian Eno podobnými hudebními plochami táhl poslední desku U2 k zemi, díky bohu, že tady jsou intra jenom tři a krátká. Mylo Xyloto slouží jako pozvolný nájezd k epickému výbuchu optimismu Hurts Like Heaven. Píseň pěkně odsýpá, patří mezi nejlepší kousky na albu a je také typickou skladbou desky. Kapela absorbovala nejvíc moderního soundu a elektroniky ve své kariéře, jsou tu slyšet některé prvky z Viva la Vida or Death and All His Friends, ale ze stále větší dálky. Coldplay kráčejí jinam - do popu. Pomalejší druhý singl Paradise zachraňuje verš "Every time she closed her eyes", jinak by byl kyčovitý refrén "Para-para-paradise" k nesnesení.

Další plánovaný singl Princess of China je nejpopovější písní desky, proto je také skladba šikovně umístěna v jejím těžišti. Every Teardrop Is a Waterfall nebo Hurts Like Heaven jsou lepší písně, ale Princess of China je manifest. My Coldplay budeme od teď popová kapela. Je to pro nás nové teritorium, které hodláme prozkoumávat. Účast Rihanny to ještě zvýrazňuje. Nejde o druh písně na kterou se nezapomene, ale jde o zajímavou spolupráci. Přesně za tento přístup je budou nenávidět (možná už nenávidí) hudební snobové. Pop je pro Chrise Martina a spol. dalším teritoriem k uměleckému prozkoumávání. A vůbec nevadí, že v Major Minus kytarista Jonny Buckland hrábne do strun vůbec nejtvrději v historii kapely. Ačkoli se považuji za hudebního snoba a mám nejradši první dvě desky Coldplay, slyšet navždy hlas Chrise Martina na podkladu melancholické akustiky by byla nuda. Nabídnu jednu paralelu. Smrtelně vážná skupinka irských katolíků se mění v ironické rockové hvězdy. Melancholická partička s vizáží učitelského sboru střední školy se mění v optimistické popové hvězdy. Podle mě jim to projde díky dvěma věcem:

1. Coldplay mají na Mylo Xyloto silný materiál.

2. Jsou tu melancholičtí jako exploze plechovky s barvou.

82%