Laura Marling - A Creature I Don't Know

Laura Marling - A Creature I Don't Know

21letá Laura Marling je hlavně v rodné Anglii známá jako folková zpěvačka s jemnými lyrickými texty. Už odmala, vedená svou rodinou k hudbě, se učila hře na kytaru či klavír a navíc byla obdařena sametovým hlasem. A tak se stalo, že vzniklo již její třetí album, tentokrát se jménem "Creature I Don’t Know". Laura jeho původ a svou inspiraci spojuje s posedáváním v kavárnách a věnováním se literatuře.

Nutno podotknout, že album je velmi jemnou záležitostí s lehkými a nenucenými melodiemi, které jsou vhodné pro odpočinek, avšak zároveň v textech poskytuje materiál k zamyšlení. A to hlavně o tom, kolik podob lásky existuje, jak každý může mít jiný úhel pohledu a do jakých podob se vyvíjí naše životy. Pochyby v posluchači vyvolává skladba Night After Night s refrénem „Night after night, day after day. Would you watch my body waken? My mind drift away?“ Skladba končí neurčitě, pouhým modlením za lepší zítřky, ale zároveň nás přesvědčuje o nepřítomnosti svobodné volby, protože vše bylo rozhodnuto dopředu…depresivní, že? Jdeme dál. Třeba ke skladbě Don‘t Ask Me Why s myšlenkou lehce přeloženou jako „Těm z vás, co jste ztracení, vím, jak se cítíte a vím, že to není správné, ale je to reálné.“ Hold jak je, tak je, a jinak už ani nebude – v tom má Laura Marling jasno a jako jediné možné východisko nám doporučuje smířit se se svým osudem. Touto myšlenkou taky zakončuje celé album s písní All My Rage.

A když zrovna nemáte náladu na filozofování, protože, mezi námi, máme těžký život s osudem nanic, doporučuju zaměřit se na hudbu samotnou. Jak už bylo napsáno, živé skladby zde hledat nelze. Naopak si můžete objevit lehké kytarové (výhradně akustické!) melodie občasně doplněné bubny, klavírem nebo smyčci. Pravdou je, že jde o melodie jednoduché, které většinou spoléhají na střídání akordů, ale dejte albu šanci. Protože jestli jste ochotni nechat si navodit melancholickou podzimní náladu s vůní barevného listí, bude se vám ono Lauřino neznámé stvoření líbit, ať už si s ním dáte horký čaj, nebo se společně vydáte na procházku do parku.

95%
Folk
2011