The Subways - Money and Celebrity

|
The Subways - Money and Celebrity

Pokud si projedeme rejstřík a zaposloucháme se do jakékoliv ze tří dekád, které tato britská kapela urazila za své působení, zjistíme, jak moc se toho změnilo. Prvá deska Young for Eternity (2005) až tak neohromuje, ale přesto se The Subways zapisují do podvědomí posluchačů. Může zato především tahoun celé desky a to skladba Rock & Roll Queen, která jako magnet přitáhla pozornost slušné řádky lidí. (Vzpomeňme, jak právě tato skladba hrála milionkrát denně v rádiích a rozproudila diváky u filmu RockNRolla). Druhá studivoka All or Nothing (2008), je oceňována nejen samotnými fanoušky ale i kritikou a zejména pro zkušenostní posun a ucelenost. Jak to tedy dopadlo na novince Money & Celebrity…?

Fanoušky vymodlené třetí studiové album je naprosto skvělé a to bez přehánění. Produkčně zasáhl Stephen Street, který je ve skladbách jasně znát. Pokud vám to jméno nic neříká, vzpomeňte si na muziku od The Cranberries, Kaiser Chiefs, Babyshambles. A také vypomáhal v britpopové válce a to hlavně mezi frakcemi Oasis/Blur. Streetův vliv na výsledný sound, je tedy hned o něco patrnější, ale naštěstí to nepřerostlo do míry, kdyby typičtí The Subways ztratili svou tvář. I na třetí novince je slyšet inspirace od kapel, které tato Hertfordshireská parta ve svých skladbách ani netutlají. Ale zase se jim musí nechat, že tak činí posvém.

Celkově vzato se ubralo garážové stísněnosti a naopak se projevuje dříve jen lehce patrný post-grunge. Tomu je dán prostor v cca 70% desky. Věřte tomu, že je to jedině dobře. Když kapela nalezne schůdnou cestu jak posunout svou myšlenku dál, je to vždy lepší, než aby vytvrdla ve dvou polohách. Když nově, tak z gruntu a Money & Celebrity, vám to zaručeně dopřeje. Nelze opomíjet faktor ponorky, tedy časté přehrávání se stává časem poměrně nudným. Není to jednohubka na víkend, ale že by deska někomu vydržela víc jak půl roku v kuse, vážně nehrozí. Ale co, riffy jsou úderné, melodie rozmanité, zpěv daleko sebejistější a odpočinku se vám dostane jen na chvilku. (Je to kytarová úderka, nečekejte valčík). Tahle deska je dravá, chytí a nepustí dokud vás nevyždíme. The Subways jsou od teď už dospělou kapelou, která má ještě co říct a která se ještě nehodlá ztratit v záplavě hudební tsunami, která tak každým dnem vyplavuje neskutečné množství hudebních trosek.

80%
Alternative rock, post-grunge
2011