The Cinematic Orchestra - Man with the Movie Camera

|

Naše hvězdy povstávají různými způsoby. Někdo nás vezme na koncert, přiláká nás nepoužitý nápad z obalu, či se tu a tam objeví nějaké neznámé jméno v článku o CD, na které už dlouho čekáme. Ačkoli The Cinematic Orchestra se jistým způsobem může zařadit mezi již uvedené možnosti, přesto se album "Man with the Movie Camera" neustále něčím vymyká. Je to vlastně obnovený soundtrack stejnojmenného filmu režiséra Dzigy Vertova z roku 1929. Jde o velice zajímavou myšlenku, protože film je němý a kouzlo  samotné vznikne až něčím pro nás nemyslitelným, přesto námi nepovšimnutým, čímž vlastně hudba k filmu je. Když k tomuhle všemu přidáme i dobré zpracování, vyjde nám deska, která se právě pod naší rukou pozastaví, a tím se vyplní kouzlo, které naše oblíbené CD splňuje.

Celé album nás vlastně jakoby vtáhne do nějakého ponurého děje, kde se táhnoucí melodie nachází. Hudebním stylem jde o jazz s elektronickými prvky. Tohle spojení na originalitě jen přidává, protože celkový dojem vyzní jako zvuk nástrojů podladěný zvukovými efekty, které má The Cinematic Orchestra mistrovsky zpracované. Atmosféra se sice hodí přesně k podzimu, kdy bylo album nahráno, ale sedí i do obyčejného chmurného deštivého dne, kde se vše doslova táhne a hodinová ručička má zřejmě pauzu. Ke konci se nachází i energičtější skladby, přesto je uzavřeno opět táhlou předělávkou z předchozí desky nazvaná "All Things".

Soundtrack byl poprvé představen veřejnosti v květnu 2000 jako část programu na filmovém festivalu v Portu, kde sklidil velký úspěch za přítomnosti více než 3,500 diváků. Poté následovalo turné, kde byl soundtrack představen na filmových festivalech po celém světě. Nahrán byl v listopadu 2002 ve Whitfield Street Recording Studio v Londýně a CD samotné vyšlo až v roce 2003. Nahrávka obsahuje skladby z předchozího alba "Every Day" v instrumentálních verzích. V limitované verzi následovně vychází i DVD s Vertovou verzí filmu a dalšími bonusy kapely.

The Cinematic Orchestra se tímto počinem stává přední součástí hudby a také se ukázalo na světě něco, co stojí za povšimnutí, ať už musíme překlenout hranice stylu, který posloucháme. Dostává se nám do rukou něco, na co se jen tak nezapomíná. Za doporučení také stojí už jen proto, že hudba z alba se často objevuje ve filmech či seriálech.

99%
Jazz, Electronica
2003