Mikromusic - Sova

|
Mikromusic - Sova

Soví hory (též Góry Sowie) jsou pohořím v jihozápadním Polsku. Odtud pochází Natalia Grosiak – nejvýraznější člen a hlas kapely Mikromusic. V rodném Polsku není vůbec žádným nováčkem - má za sebou mnoho hudebních projektů (z nichž mohu jmenovat působení v kapele Digit All Love), ocenění a v neposlední řadě také mnoho známostí a zkušeností s hudebníky zvučných jmen. Sova je třetí deskou v diskografii Mikromusic, která nálepku jazz posunuje mnohem, mnohem dál. Jejich kombinace s trip-hopem, popem a dalšími žánrovými odvětvími je tak přitažlivá, že potěší skoro každého posluchače. Jaká tedy vlastně Sova je?

Kdo má zkušenosti s tvorbou Mikromusic, nebude vlastně ani překvapen. Kapela sází na jistotu – svůj osvědčený styl je tu však podáván krapet jinak. Jedním z důvodů proč je tato deska jiná je fakt, že tentokrát není na první poslech. Další důvod je celková nálada a vyznění. Zatímco předchozí Sennik (česky Snář) byl plný vzdušných a prosluněných písní (ačkoli často kontrastovaly s obsahem textů), nové album přináší podzimní, pochmurnou náladu. Tuto změnu lze tak trochu poodhalit již z bookletu. Nahrávka má opět barevný a precizní zvuk, zejména bicí se povedly na jedničku s hvězdičkou. Báječné a propracované instrumentální výkony jsou taktéž samozřejmostí, o speciální hosty tu taky není nouze. Kdo má znalosti polského jazyka, jistě ocení skvělé texty plné slovních hříček a mnohdy silných výpovědí o složitosti tohoto světa.

Mezi nejzajímavější kusy patří písně Chmurka, Jesień, povedený singl Słowa a hlavně Niemiłość, která zaujme nejen po stránce hudební, ale i textové (doporučuji si přeložit). Nemohu se však ubránit pocitu, že je to stále ještě málo. Možná si Mikromusic předešlým albem nasadili moc vysokou latku. Není to tím, že Sova prý údajně byla nahrána za pouhé čtyři dny a tím pádem mohla ubrat na kvalitě, právě naopak. Není to ani tím, že je potřeba dát novým písničkám trochu času, abyste je mohli pořádně docenit. Z té desky jde jakýsi neidentifikovatelný chlad, který mi prostě brání jí dát vyšší hodnocení. Je to možná jen můj osobní problém, nicméně je dobré zdůraznit, že v žádném případě nejde o průměrnou, nebo nedejbože špatnou desku. Poslechněte si ji, určitě nebudete litovat!

70%
jazz, trip-hop, nu-jazz, pop
2010