Die alten Maschinen - Songs About Love And Machines

|

Vlak do 80. let za minutu odjíždí, poslední výzva, nastupujte nastupujte, dokud to jde! Mašinfíra Moimir Papalescu, kterému přihazuje Petr Venkrbec, na nikoho nečeká a míří přímo do zlatých let synth-popu. Průvodčími na cestě za láskou a nevšední romantikou jsou Leon Stevenson z The Extras a Gerald Casale z legendárních Devo.

V tomto vlaku nejsou žádné spací vozy, místo nich tu máme taneční vagóny. Ty jsou totiž zapotřebí po celou dobu cesty. Zpočátku převažuje ona veselá nálada, jako ukradená prvním albům Depeche Mode, která je ve třetině desky vystřídána zadumanější atmosférou, stále však utvářenou striktně elektronickými prvky. Nohy si však neodpočinou, jedeme dál, hýbat se budete, i kdybyste nechtěli.

Po formální stránce jsou skladby opravdu jednoduché a ctí příslušnost k tanečnímu stylu – žádné experimenty nás nečekají – ty se odehrávají v úrovni zvukové. Je znát, že pan Papež si se synťáky a jinými různými elektronickými hejblátky hraje už dlouho. Deska je plná, necítíte žádná prázdná místa typu „tady bych dal aspoň nějakej šum“. Dostane se i na živý nástroj – saxofon – na který Petr Venkrbec hrával už například u Psích vojáků nebo ve Vltavě. Co se textů týče, má je na svědomí americká polovina kapely – Leon Stevenson a Gerald Casale, kteří si je i zazpívali. A právě vokální projev je velké plus tohoto projektu – zpěv je bezchybný, přiměřeně procítěný, taktéž všemožně opracovaný a zefektovaný, ovšem opět nejde o nic překombinovaného. Možná se i vám občas stane, že si po vzoru celkové koncepce projektu a desky představíte zpívajícího Krytona nebo nějakého jiného robota, který patří ještě k „těm hodným“. Texty se ve většině případů věnují lásce v jejích různých podobách, jak už tomu tak bývá. Kromě vlastní tvorby se na albu vyjímá velmi povedený cover skladby od Davida BowiehoDead Man Walking.

Desku mohu s klidným srdcem doporučit všem, kteří si rádi vzpomenou na léta osmdesátá a i všem těm, kteří si rádi zatančí. Moimir Papalescu opět dokázal, že elektronické hudbě rozumí a ve spojení s dalšími hudebními kapacitami nám naservíroval výtečnou lahůdku. Na profilu projektu na Bandzone.cz si navíc můžete poslechnout/stáhnout 25 remixů, o které se postarali přední čeští hudebníci a producenti, a aby toho nebylo málo, na Vánoce má vyjít další deska tohoto projektu…!

80%
electronica-pop
2010