ČERTŮF PUNK, DO ŘADY!, ŠANOV 1 - 3 v 1 split cd

Dlouho jsem váhal, jestli na tohle cd spáchat vůbec recenzi. Přeci jenom punk poslouchám velice okrajově a na rozdíl od většiny „pravověrných punx“ mám asi význam slova punk hozený někam jinam. Punk byl pro mě vždycky revoltou a hrozbou. Ale všechny ty alkopunkový socky, jejichž rebelie spočívá v půl metrové cirkulárce na hlavě, opíjení se do němoty a dělání bordelu, jsou mi spíš k smíchu…

Pak jsem si ale řekl, že recenzí od punkerů na tuhle desku bude všude plno a proč to nepojmout trochu jinak, proč to nevzít z pohledu člověka, pro kterého je setkání se třema kapalama, které na tomto splitu jsou, setkáním prvním. Vždycky mě zajímalo, jak by nemetalovou desku okomentoval metalista. Co by asi napsal grinder o folkové kapele nebo co by rocker řekl o death metalové desce. A teď nemám na mysli takové to klasické hodnocení, kdy to ten daný …er smete ze stolu se slovy: “Strašný, nuda atd…“ ale objektivní hodnocení. Dost bylo keců, teď se o objektivní hodnocení pokusím já. Takže, co že to vlastně na tomhle splitku, nesoucím jednoduchý a přitom výstižný název 3 v 1, najdete?

Čertůf punk, Do Řady! a Šanov 1. Tři kapely, tři různé pohledy na punk. Každá kapela má na desce po 4 válech. (Dva svoje a dva jsou coververzemi od kolegů na cd) Písničky jednotlivých kapel se po jedné pěkně střídají, takže pokud si chcete poslechnout všechny písně jedné bandy, musíte mačkat a mačkat. Pro někoho problém, pro mě zpestření a při poslechu vás neuspává monotónnost. I když ta monotónnost je asi silné slovo. Ani u jedné kapely nedochází k tomu, že byste jeden vál nepoznali od druhého. Snad je to i těmi coververzemi, každopádně mi připadá, jakoby jednotlivé kapely nahrály ty písně v průběhu let. Snad jen Do řady! mají takový jednotný styl. Tím nechci říct, že je to dobře nebo špatně. Když už jsem u kapely Do řady!, tak musím vyzdvihnout píseň „Veliký kulový“, tohle je opravdu hitovka a neubránil jsem se tomu, abych si jí nepustil 3x za sebouSmile

Na tomhle splitu je vidět, že punk nemusí být jen tři akordy dokola - jak se běžně říká. Každá kapela hraje trochu jinak. Čerti mi přijdou chvílemi dokonce metalový. Můžete slyšet thrashem opepřený riffy a tu a tam vystřihnou sólo. Bicí hrají klasické rytmy, ale co čekat jiného, alespoň se nenudíte a muzika pěkně odsejpá.

Do řady! jsou zase takoví usazenější a řekl bych, muzikantsky asi nejvyzrálejší. Hodně se mi líbí zvuk basy. Naopak mi nesedí ten patos ve zpěvu. Dokáži si ale představit, že právě ten zpěv je u nich poznávací prvek a pro spoustu lidí je právě zpěv to, co je k Do řady! přitahuje.

To Šanov 1 jsou jiné kafe. Určitě jsou z celého splitka nejtvrdší a také nejšílenější. Už jen ten zpěvák vám připadá jako někdo, kdo utekl z psychiatrické léčebnySmile Ve svém projevu využívá nejrůznějších skřeků a zvuků a občas celkem obstojně i zařve. Kytary se s tím také moc nepářou. Občas jsem slyšel i náznak grindu, dokonce i na  sypačky dojde.

Textově se nedá mluvit o žádných převratných motivech. Témata, jako jsou válka, zkurvená politika a  No Future už tu byly. Ne, že bych neměl rád kritické texty, to ne, ale tady mi to trochu zavání klišovitostí. Je ale vidět, že se nejedná o žádné mladíčky. Určitý nadhled a zkušenosti, hlavně  třeba v textech o politice, vidět jsou. Teď si asi říkáte, že si protiřečím, ale já jen nevím, jestli to těm lidem můžu věřit a jestli opravdu chtějí něco ve společnosti změnit nebo vše berou jen jako nutnou omáčku patřící k „punku“… Nechci ale soudit nikoho podle obalu. Neznám členy kapel osobně a nerad bych nikomu křivdil.

Názor si račte vyvodit sami. Doporučuji poslechnout i vám, co punk běžně nesjíždíte. Třeba vám tohle cd pomůže načerpat inspiraci a překvapí vás stejně jako mě jeho zvuk. Určitě jsem ho nečekal tak nabasovaný a tak hutný. Navíc je pěkně kostrbatý, takže nepostrádá určitou dravost. Tohle splitko nebudu asi poslouchat každý den, ale své místo v mojí diskografii určitě má a nejspíš po něm, stejně jako po jiných, občas sáhnu…

77%
Punk
2010