Various Artists - OST Jesus Christ Superstar CZ

|

Již delší dobu mám pocit, že této nahrávce, záznamu 200. vystoupení Jesus Christ Superstar v divadle Spirála, zkrátka recenzi dlužím. Hudba k české verzi muzikálu Jesus Christ Superstar CZ mi zpříjemnila mnohé chvíle, kdy bych jakékoliv jiné cdčko s nechutí vypnul z důvodu špatné nálady. A že takových chvil nebylo málo, to vám klidně odpřísáhnu. Popravdě řečeno, jen málo disků se svezlo v mém přehrávači tolikrát jako právě Jesus Christ Superstar. Jelikož na prkna divadla Karlín přichází další zpracování tohoto legendárního muzikálu (s částečně zachovalou sestavou z původní verze), myslím, že nastal pravý čas, abych svůj dluh této nahrávce splatil právě tímto textem.

Je dozajista odvážným krokem abstrahovat zvuk od jevištní (či celkově obrazové) složky díla a vydat ho jako samostatný celek, ale právě u muzikálu se jedná o krok nezbytný k tomu, aby byl dokázán dostatečně kvalitní hudební základ, kterému vizuální složka přidá další rozměr a nebude naopak sloužit jako pomocná berlička pro nešikovného skladatele. Toto Jesus Christ Supestar dokázal již před dávnými lety při svém vzniku v USA a ukázal, že je to jednoduše dílo výborné a zbývá tedy na lokálních produkcích, aby předvedli svoji schopnost se tohoto materiálu chopit. A nutno pochválit českou produkci, jenž se někdy v roce 1994 do muzikálu pustila, za zvládnutí tohoto úkolů na výbornou.

Již od prvních tónů desky je jasně zřejmé, že potřebné nasazení a energie hudbě nechybí. Jidáš, Dan Bárta, předvádí v Jak ze sna procitám svoji pěveckou bravuru a skvělou intonací a rytmikou podává píseň přesně, jak má být a zároveň tak hned na úvod vystřihl jeden z vrcholů alba. Vzápětí se představuje druhá hlavní role a to sice Ježíš v podání Kamila Střihavky, který za prvně jmenovaným nezaostává. Hlavní chvíle postavy Ježíše přichází na začátku druhého disku v podobě skladby V zahradě getsemanské, kde Střihavka zvládl vysoké tóny více méně bez problému a potvrdil, že do dvou hlavních rolí byli vybráni důstojní zpěváci. Probírat jednoho vokalistu za druhým by bylo velmi rozsáhlé a dle mého by to ke kvalitě recenze ani nijak nepřispělo. Proto mi dovolte použít zkratku a shrnutí, že ať už Basiková, Brichta, Bárta, Střihavka, či Čok a další odvedli kvalitní řemeslnou práci a žádné vokální nedostatky do uší přímo nebijí. Jediný, s kým jsem měl trochu problém, je Zbyněk Fric a jeho Šimon Zélótes, který by si, troufám si tvrdit, zasloužil kvalitnější podání.

Za alfu a omegu podobných nahrávek považuji přenesení pódiové atmosféry, tvořené např. zpívanými dialogy, i na audio nosič. V tomto případě vše ulehčilo nahrávání záznamu přímo během vystoupení, a tak zpívané rozhovory jsou snadno uvěřitelné a nemáte pocit nějaké umělé, bezemocionální konstrukce. Jako nadhodnotu k bezchybným výkonům zpěváci přidali i něco, čeho si cením snad nejvíce a to originální uchopení skladeb. Nejedná se zde o prostoduché přepapopouškování některé z předešlých verzí, ale svébytnou pěveckou intepretaci díla s respektem k jeho přirozeným mantinelům. Velkou, ba přímo obrovskou pochvalu si zaslouží překlad Michaela Prostějovského, jež je skutečným přebásněním původního libreta a mezi jinými překlady textu se skutečně vyjímá jako klenot.

Jesus Christ Superstar je hippiesácký muzikál, a proto si myslím, že přesně sedlo obsazení této interpretace, kdy do hlavních rolí byly obsazeny, v té době relativně čerstvě vyšlé, hvězdy tuzemského rockového nebe, plné energie, nasazení a entusiasmu pro zpracování muzikálu, jež si právě tyto vlastnosti pro úspěch vyžaduje. Právě tato paralela se dosti možná stala základem pro dokonalost této nahrávky, jenž se stala důstojným členem rodiny rozličných zpracování legendy jménem Jesus Christ Superstar. Dávám maximální hodnocení.

100%
1995
47:2+56:10