Children of Bodom - Are You Dead Yet?

Children of Bodom - Are You Dead Yet?

S žánrovým zařazením populárních finských Children of Bodom jsem si vždy lámal hlavu. Aktuálně asi nejčastější označení "melodic death metal" se mi zdá velmi nepřesné a nedostačující. Prostým laickým uchem jsem si jejich ranou tvorbu "oštítkoval" jako naivní black metal s prvky punk-rocku. Zní to trochu neobvykle, ale poslechněte si například starou dobrou píseň "Children of Bodom" a uvidíte sami. V průběhu let se situace změnila, avšak zmíněná škatulka je pořád trochu těsná. Řekněme tedy, že nějaký ten death metal tam s přimhouřenýma očima najdeme, ale co nesmíme přehlížet je, že CoB tentokrát do "kotle" přihodili nezanedbatelnou porci hardcoru. Dalo by se říci, i že tam tak nějak přirozeně vzklíčil ze onoho semínka v podobě punk-rocku.

Children of Bodom je jedna z těch kapel, od kterých se nějaké šlápnutí vedle prostě neočekává. Z každého jejich počinu je cítit nesmírná pečlivost, s kterou je materiál na desky skládán, vybírán a nahráván. Takže i Are You Dead Yet? logicky pokračuje v krasojízdě nastolené alby jako Hatebreeder, Follow The Reaper nebo Hate Crew Deathroll, není-li přímo vrcholem celé tvorby.

Zvuk prošel poměrně znatelnou proměnou směrem k současným populárním trendům v tvrdé muziky, čímž myslím především zmíněné zapojení corových prvků. Jednotlivé songy na albu mají téměř všechny tradičně hitový potenciál. Vyzdvihovat jeden by bylo nefér vůči ostatním, tak snad jen s nadhledem poznamenám, že největší popularity se dočkali kousky "In Your Face", "Trashed Lost & Strungout" nebo titulní "Are You Dead Yet?", které se mimochodem všechny dočkali i svých klipových podob.

Instrumentalisté na sebe jednoznačně prozrazují značnou vyspělost a zručnost při práci se svými nástroji a frontman Alexi "Wild Child" Laiho všemu dává korunu svým jedinečným vokálem, který je uhlazenější (nikoli však měkčí nebo méně syrový) než kdy dřív. Místy je jeho zpěv navíc znatelně počítačově zmalován (viz skladba Thrashed, Lost & Strungout), což v případě CoB působí jako zajímavé zpestření. Kromě zpěvu nám „Wild Child“ opět servíruje i hromadu kytarových jízd, nad kterými nám obyčejným lidem zůstává rozum stát. Kytary ostatně vždy byli jedním z největších taháků těchto Finů a ani tentokrát v tomto ohledu neslevili, takže se dočkáme alba našlapaného geniálními kytarovými nápady, zrealizovanými v nejvyšší kvalitě.

Zvuk kytar s neobvykle kovovým efektem si zaslouží jedničku z hvězdičkou. Co by naopak nemuselo každému jít pod nos jsou místy přehnaně "aktivní" a zvukově upřednostněné klávesy. Ty sice v průběhu let vtiskly CoB svou část rysů do tváře a mnohým pasážím dodávají ten správný šmrnc, ale mnohdy zas ze skladeb, lidově řečeno, čumí na všechny strany. To ale patří k obvyklým bolavým místům metalových kapel.

Are You Dead Yet? je tedy dalším kvalitním zářezem do diskografie dětí od jezera Bodom. Vcelku moderní pojetí metalu s prvky populární corové hudby. Skladby jsou navíc velmi chytlavé a motivy zapamatovatelné, takže co více si přát?

90%
metal/hard core
2006