Killing Joke - Pylon

Killing Joke - Pylon

V řadě šestnácté album s názvem Pylon, jakoby vzešlo z předměstí Londýna v pozdních sedmdesátých letech. Pylon je předvídatelný v jistém smyslu pouze tehdy, pokud si člověk připustí jistý fakt, že se jedná o znovu nacvičený a brilantní počin jako obvykle. V každém jiném ohledu jsou Jaz Coleman a spol; posledními vymítači apokalyptických démonů s takovou silou a výraznou náročností, že ve svém kánonu vykazují stejně impozantní charakter, plný napínavé svěžesti a zároveň jedovatosti s takovou vervou, že očekávající fanoušek dostane zbrusu nový pohled na nehynoucí šablony post-punku.

"A den Hospodinův přichází. Je krutý a v ohni rozpáleného hněvu, nechá spálit životy všech hříšníků. Slunce se zatmělo stínem měsíce a dává tak prostor naprosté tmě. Třetí z andělů bude znít, hořící hvězda padá z nebe a plápolá jako olejová lampa, která dopadne do vod vzdálených. Hle! Přichází den, kdy všichni ignoranti a zločinci, se stanou strdím Země a úzkosti všech národů, pohltí moře vln řvoucí! Čiňme pokání, neboť se přiblížilo království nebeské..."

Ať už se jedná o prchavá proroctví o konci světa z roku 1982 či 2012, platí, že zasazené semínko punkové eschatologie, je vždy dobrým podhoubím pro kapely jako Killing Joke, kteří se těší z dobré apokalypsy a jejich hudba tak nabírá znovu sílu, pro ně už dávno objevenou tenzí na poli politické, humanitární a duchovní beznaděje. Pro fanoušky představuje Pylon nejlepší vstupní bod do světa Killing Joke, neboť spolupráce s Davem Grohlem na rozšíření eponymního alba z roku 2003, nastavuje vroucněji těžší riffy na bázi čehokoliv, co kdy tahle kapela udělala. Pylon rozpracovává písně na základní složky, který mi jsou - místy až končetiny trhající a neomylně rázné riffy Kevina "Geordie" Walkera a kosmického Jaze Colemana, kázající všem kulturám. Album se tak stává výchozím bodem (pro některé) z nejvíce agresivních a kalných materiálů téhle kapely, která kdy byla vyrobena. Otevírá tak brány pro autonomní neodbytnou mlátičku s jemně epickými zvraty a ochranou známkou strašidelných melodií, klouzající majestátně přes bouřlivou jízdu rozeklaných neshod bubeníka Paula Fergusona, znějící intenzivnějí díky zaokrouhlení jinak abrazivní bouře baskytaristy Martina "Youth" Glovera. Abych také hovořil konkrétněji, New Cold War je snad tím nejděsivějším songem, neb se přibližuje rannějšímu období kapely. Je jako zaříci rukavice odhozená k nohám dnes hemžícím se hard masám. Hlavní chór a riff je objektem vyvolané lekce tajemných napětí a kouzla neklidu, s úhlem stupňujících se sekvencí Jazových poznámek o divokém vytí, kombinující  hrozící příchod totální devastace, vyústěnou porážkou pro lidstvo.

"A jak spadáme do éry zdánlivě neřešitelných krizí, (jakými jsou například; dluhová spirála, neustálé dělení na bohaté a chudé, amokem posedlé extrémisty - prchající před imigranty, zdánlivě rýsující se studená válka), dávají Killing Joke v nejlepší možnou dobu svůj nový a pestrý hudební únik, dívající se na explodující svět. "

"Zdá se, že máte více pozitivní energie, nežli starší Killing Joke. Je to reakcí proti negativnějšímu IT světu? - Nemyslím si, že je to o tom. Pro mě Killing Joke vždy byly útočištěm, terapeutický systém. Nabereme trochu nemocí z tohoto světa a dávkujeme přes přísné hudební formy." - Jaz Coleman

Muzikálnost na albu Pylon zůstává hodně pružná. Nová vlna zachycuje své momenty ve vrcholných okamžicích, které jsou plné drtivě emotivních, naléhavých a ustrašených linek, setrvávající v dynamicky průmyslovém funku a monolitické stavbě stěn, vytrvalé úzkosti. Existuje tu dokonce i konkrétní podobnost s psychedelickými konci black metalového spektra, ale Killing Joke, to jsou především muži, jejichž opus osobního příběhu z každé kapitoly, utváří něco, co je velmi citové, politické nebo po zvuku velmi těžké.

Zatímco některé kapely své doby jsou vůbec rády, když přidají i zcela zbytečné album do svého kánonu. V žilách Killing Joke stále ještě proudí umělecké hodnoty, kreativita a to je co říct. Nejsou ani po letech, objevováni svým vlastním okolím, a může jen doufat, že pomyslný soustruh, který si drží hladce v rukou a hlavně tak dlouho, se nerozsype do příštího konce světa. Amen... 

Pylon lze cítit, jako comebackový záznam, s jatečně upraveným tělem z chirurgické oceli a hlasem Jaze Colemana, jako hlasem věků. A přesto bez větších problémů, se dotýká téměř každého úhlu, své legendární kariéry. Upřímně, Killing Joke stále vlastní dynamiku post-punku a stále to dělají líp, než ostatní...

"U většiny rockové hudby, můžeme vidět, odkud pochází. Dívám se na hudbu Killing Joke, formace akordů a struktury. Je to z jiné planety." - Jaz Coleman

P.S.: Pylon v základní verzi, dává posluchači ucelený postoj či příběh chcete-li. Ovšem až s Deluxe Edicí, (kterou též vlastním) si rozšíříte zážitek o dalších pět skladeb, které nejsou narychlo nahoněným bonusem, ale mají smysl, do kterého se vyplatí investovat (za mne ano)...

 

 

Hodnocení: 
93%
Žánr: 
Post-punk, industrial metal
Rok vydání: 
2015
Length: 
57:09
Hudebníci: 

Jaz Coleman – lead vocals, keyboards
Kevin "Geordie" Walker – guitars
Martin "Youth" Glover – bass guitar
Paul Ferguson – drums, vocals
-
Reza Uhdin – keyboards

Tracklist: 

01.Autonomous Zone
02.Dawn Of The Hive
03.New Cold War
04.Euphoria
05.New Jerusalem
06.War On Freedom
07.Big Buzz
08.Delete
09.I Am The Virus
10.Into The Unknown

(Deluxe Edition):
01. Apotheosis
02. Plague
03. Star Spangled
04. Panopticon
05. Snakedance (Youth 'Rattlesnake Dub' Remix)
1:31:39

Vydavatel: 
Spinefarm Records