Anoushka Shankar - Traces Of You

Anoushka Shankar - Traces Of You

Anoushka Shankar se rozpouští v hluboce zakořeněné indické (světské) hudbě, v kombinaci s hudbou západní – klasická, flamenco a elektronica. Od svého debutu Anoushka z roku 1998, je nyní sitár zpět na sedmém studiovém albu Traces Of You, které experimentuje s jazzovými prvky. Třinácti písňové album je právě to, co bychom očekávali od talentované dámy ve dvaatřiceti letech. (Jen pro případ, že třeba nevíte, sitár je drnkající strunný nástroj a obvykle má devatenáct až dvacet čtyři obloukových pražců – viz video pod textem). Učení hry, které na ní přenesl její otec (legendární skladatel Ravi Shankar) už v devíti letech, Anoushka opájena světem s vlastním pohledem na klasický indický nástroj. Nominována na dvě Grammy pro Live at Carnegie Hall (2003) a album Rise (2005) v kategorii world music a vyhrála jako nejlepší umělkyně v Songlines Music Award v roce 2012 za předposlední album Traveller, fenomenální skladatelka, která úspěšně přivedla zvuky Indie do hlavního proudu.

"Spolupráce s jazzovou písničkářkou Norah Jones, Traces Of You je album pro každého, kdo hledá nové hudební perspektivy."

Od začátku až do konce album působí jako celý zážitek sám o sobě. Jste přijati do různých světů, cestujete přes složité pohyby sitáru a plujete pryč v čase za tlukotu bubnů. Album vás přivítá skladbou "The Sun Won't Set", představující i Norah Jones. Relaxační atmosféra je okamžitě vytvořena a provádí posluchače po zbytku alba. Měkké vokály Norah Jones formující s doprovodnou Anoushkou takové intimní prostředí, že se člověk cítí být ve stejné místnosti s oběma dámami. Dobrý mix experimentálních prací a tradičních skladeb ve stopách Traces Of You dělá opravdu dobře přisáté klíště. Od mírumilovných tónů ve "Flight", "Maya" a "Fathers" se dostane též k náznakům elektroniky v "Metamorphosis" a dokonce i folku – "River Pulse", je tu trochu všechno. Po sedmi albech, Anoushka Shankar neustále roste a tento pocit, je pro každého čest. Mýt schopnost poslouchat její hudbu.

Některé skladby vynikají natolik, že si je rádi přidáte do mixu punkových písní a balad z osmdesátých let, jsou to jmenovitě "Indian Summer", "Traces Of You" a finální "Unsaid". Flamenco je převládajícím stylem práce Anoushky Shankar, ale způsob, jakým se slučuje hra klavíru a sitáru je naprosto nádherná. Kdo nikdy takovou kombinaci instrumentů neslyšel, možná, že mu to otevře oči pro tu neskutečnou možnost hudby. Norah Jones zde hostuje podruhé a to na skladbě "Trace of You" a potřetí na již zmiňované finální skladbě. Při poslechu, je celkem jasné proč i proč jsou vybrány jako singl. Skvěle reprezentují album i Anoushku Shankar pro jej hudební zdatnost, a to jak z hlediska výkonu i složení. Hostující Norah Jones zase skvěle plave s hlasem na vrcholu kymácejícího se sitáru a vše je povznášející a optimistické.

Album končí jako nevyřčené ovšem slyšné uspořádání klavíru a sitáru, ovšem i s doprovodem sladkého hlásku Norah Jones. Temná nálada se šíří po celém kusu v jednoduchosti klavírního partu a sitárové ozvěny, nastavující melancholickou melodii vokálního díla. U emocionálního napětí písně, se zdá, že se právě skladba vylila, přes tekoucí a opuštěné posluchače s těžkým srdcem nesoucí zátěž skladby.

Anoushka Shankar se rozhodně překonala s tímto albem. Talentovaná žena má mnoho úspěchů a mnoho jich na ní jistě čeká. Traces Of You je osvěžujícím albem a autorka nepřestává udivovat své posluchače i po sedmé a rozhodně si získá další z vás.

85%
World, Indian music
2013