Apocalyptica - 7th Symphony

|
Apocalyptica - 7th Symphony

Jakožto příznivec party finských cellistů jsem se na jejich nový počin vážně moc těšila… zpočátku. Ovšem hned první píseň, kterou kluci vypustili do světa, skladba „End Of me“ („Můj Konec“), mě dosti vyděsila. Má-li první singl upoutat vaši pozornost a přimět vás k tomu, abyste si album koupili, tentokrát svůj úkol nesplnil – ba naopak. Tedy alepsoň v mém případě. Nicméně, jak říká Eicca Toppinen (leader skupiny), celé album nelze soudit podle jednoho singlu. Vzápětí se ukázalo milé překvapení v podobě prohlášení, že album se ponese ve stejném duchu jako starší řadovka „Cult“ („Kult“). Avšak z tohoto krásného snu jsem byla vytržena a tvrdě jsem dopadla do reality – čekala mě totiž další rána. Píseň „At The Gates Of Manala“ („Před Branami Manaly“), o které kapela prohlašovala, že předznamenala sound celého alba, byla opravdu krutým zklamáním. Jakoby tímto zhasla naděje na kvalitní, opravdu kvalitní desku ve stylu Apocalyptiky… Zdálo se, že kapela jakoby zapomněla na své staré já, které si našlo místo v srdci mnohých fandů tvrdé a zároveň klasické muziky, a to nemyslím ono kopírovací „já“. Pravda, zdání klame, bohužel ale ne vždy.

„7th Symphony“ („Sedmá Symfonie“) jsem si poslechla jednou – ani jeden okamžik, který by mě nějakým způsobem oslovil… Ani jsem se nenadála, ani jsem si to pořádně nevychutnala a už byl konec. Tak mě tedy čekal druhý poslech. Opět nic pořádného… Najednou nebyl žádný důvod, proč bych si album měla poslechnout znova, žádná chytlavá melodie, která by mi zaznívala v uších ještě dlouho poté, co deska dohrála. Po nějakém čase jsem ale opět sáhla po tomto cédéčku a vložila ho do přehrávače. Mezitím jsem si přečetla rozhovor s Eickou a taky nějaké články zaměřené na „Sedmou Symfonii“.  Nyní už jsem byla nucena dávat při poslouchání větší pozor. A hle objevila jsem i světlé okamžiky. Skladba „Beautiful“ („Krásná“) ukázala, že její titul nelže, bohužel tomuto klenotu bylo na desce věnováno nejméně času a něco málo přes dvě minuty k nějakému vychutnání opravdu nestačí. Další taková poutavá píseň „Sacra“ („Posvátná“) je už delší, a tudíž nám posluchačům poskytuje více prostoru pro zasnění… Tak ono to přece jen nebude tak špatné…

Mnozí posluchači přikládají větší váhu písním zpívaným. Přiznám se, já rovněž patřím mezi ně, ne však, co se Apocalyptiky týče. V jejím případě vidím zpěv jako nepodstatnou složku, někdy dokonce spíše na obtíž. Nové album mě jen utvrzuje v mém přesvědčení. Ze zpívaných písní se mi líbí jen některé pasáže „Not Strong Enough“ („Nedostatečně Silný“), které propůjčil svůj hlas Brent Smith. Již zmiňovaný singl „End Of Me“ nazpívaný Gavinem Rossdalem jsem zpočátku dosti tolerovala a ani se mi příliš nepříčil, avšak má tolerance, jak se později ukázalo, plynula z pouhé loajality ke skupině. Nejmetalovější písní alba je bezesporu „Bring Them To Light“ („Přiveďte Je Na Světlo“). Joseph Duplantier za mikrofonem zde však ukázal tu tvář metalu, která je mi na hony vzdálena. Toť další bohužel. Hostů na desce bylo více. Předvedla se mezi nimi i jedna slečna a to Lacey Sturm, jejíž vokál zazněl v kousku „Broken Pieces“ („Rozbité na kusy“). Není to jen její barvou hlasu, že „Broken Pieces“ zní „nejstředoproudověji“ z celé nahrávky. A nakonec jsem si nechala jméno největšího formátu – Dave Lombardo ukázal svůj bubenický um a ten pozvedl „2010“ mezi nejlepší momenty celé desky.

Koncem nutno poznamenat, že má nepříznivá kritika nepramení ze srovnávání „7th Symphony“ s dřívější tvorbou skupiny. Je jasné že jistá evoluce je potřebná. Každá skupina se nějak vyvíjí a je jen a jen na ní, jakým směrem se dál vydá. Album nehodnotím ani tak jako fanynka „staré“ Apocalyptiky, ale spíše jako posluchač, kterého novinka této kapely opravdu příliš nezaujala.

45%
cello-metal
2010