ANGRA - Holy Land

|
ANGRA - Holy Land

Když se řekne brazilský metal, tak si většina metalových fandů v prvním momentě vybaví legendární Sepulturu. Už méně jich ale ví, že kromě kvalitního thrash/death metalu, lze v Brazílii nalézt dobrou hudbu z power metalových vod. Možná více zvučné jméno než samotná ANGRA má její bývalý zpěvák André Matos (na albu Holy Land ovšem ještě slyšíme vokály v jeho podání), který se mimo jiné podílel na projektu Avantasia.

Deska "Holy Land" se řadí mezi kocenpční projekty. Zabývá se Brazílií v době jejího dobývání, kolem roku 1500. Přínáší zajímavý pohled na pojetí power metalu zcela odlišnou kulturou, a i když výsledek není nijak diametrálně odlišný od evropských bratříčků, tak lze dílu přiřknout jistou dávku progresivity. Můžeme zde slyšet smysl pro hravost melodií, jenž Jižní Americe dozajista nechybí. Právě střídání tempa, kdy například z rychlých riffů celá píseň přejde do táhlých a melancholických klávesových partů, přináší do hudby mnoho překvapivých momentů. Jestliže vás v jednom okamžiku obklopuje atmosféra námořní lodi plavící se do Ameriky přes Atlantic, budete za chvíli přeneseni doprostřed indiánských rytmů. Právě odkaz tradiční brazilské hudby na desce čas od času znatelně vystupuje. Jednotlivé písně jsou opatřeny silnými motivy, které vám mnohdy utkví v hlavě a to zabraňuje splynutí všeho do jedné dlouhé stopy, což bývá mnohdy kámen úrazu obdobných koncepčních projektů. Kompozičně album tedy považuji za zdařilé. Z muzikantů bych vyzvedl hlavně výkon zpěváka Andé Matose. Jeho ladné výšky působí vedle některých „uječených“ rádoby zpěváků melodicky a elegantně. Barva hlasu skvěle dokresluje hudbu a některé pasáže zpívá až s neuvěřitelnou lehkostí, jakoby nebylo ani nic jednoduššího.

Aby té chvály zase nebylo moc, tak ani "Holy Land" není stoprocentní, a jak to tak už u power metalového žánru bývá, pes je zakopaný ve výraznější stylotvornosti. ANGRA pracuje s již zaběhnutými, klasickými postupy, nic překlenujícího žánr nečekejte. Musím ovšem dodat, že všechno je hezky košatě naaranžováno a dokonale vyladěno.

ANGRA vám ukáže něco, co již dobře znáte, očima zcela jiné kultury. Pohled je to pěkně propracovaný a založený na jádru mnohokrát osvědčeném. Celkový sound alba je čistý, což se k němu dokonale hodí. Výrazné melodie, hráčská zdatnost, dávka pozitivní energie, to vše zapadá do jedné z mých představ o tomto druhu metalu.

80%
power metal
1996