The.Switch - Na Dosah Part III.

|
The.Switch - Na Dosah Part III.

Po několika odkladech se fanoušci pražské kapely The.Switch konečně dočkali i třetího, a tedy i posledního dílu trilogie Na Dosah. Jak již The.Switch předesílali, díl třetí je ze všech asi nejdále od jejich klasické tvorby a nalezneme zde více elektroniky, hostující zpěvy a taky je to první materiál, na kterém spolupracoval nyní již víceméně stálý člen Vanja, kterého můžete znát z FDK.

Jak tedy Swičáci své sliby splnili? Již od prvních tónu otvíráku „Nádech“ si uvědomíte, že to s tou vzdáleností od původní tvorby nebude tak horké. Vše, co je pro The.Switch typické, zůstalo zachováno. Přesto nahrávka několika změn doznala. Sthepa zpívá, jako ještě nikdy a pozvedl svůj projev tak o dvě třídy výše. Elektronické podkresy také dostaly větší prostor, songy jsou více atmosférické, zvuk nezní ani trochu jako z českých luhů a hájů a vůbec – jsou to tak trochu zvukové orgie pro náročnější.

Všechny texty dle očekávání napsal dvorní textař Honza Jareš. Kdo jste již měl možnost slyšet alespoň pár veršů z jeho pera, tak víte co čekat. Hodně abstraktní texty s ponurou atmosférou, ze kterých je těžké dekódovat jakoukoliv myšlenku, na druhou stranu je však lze vyložit více způsoby. Nemusí se líbit všem, nicméně dle mého názoru sedí k hudbě The.Switch takříkajíc jako prdel na nočník.

Další věcí, jenž se nemusí líbit všem, je číslo dva – pecka „Samuraj“. The.Switch v ní totiž zabrouzdali do tak „popových“ vod, že se podle mě i sami báli, zda to fanoušci překousnou. Nemůžu mluvit za všechny, ale já to překousnul, byť jsem ji vzal na milost až na třetí, čtvrtý poslech. Koneckonců, pokud bude „pop“ znít takto a refrénem bude: „Potoky slz zmáčených krví, sugesce byly, sajou a kvílí, úryvky bolesti z hrdel co sípaj, proto ty bytosti bestie chcípaj..“, tak ať se pro mě za mě Sthepa přejmenuje na „King Of Pop“.

Naopak trojka „Hyena“ se musí líbit každému hned na první poslech. Hned u prvního refrénu mi vytanula na mysl podobnost s jinou peckou „Se Stíny“ z minulého EP, která patří mezi moje nejoblíbenější. Melodičnost a neuvěřitelně chytlavý refrén spojuje obě tyto skladby a nedokážu si představit, že by na koncertě nefungoval refrén „Aaaa úsvitem zní siréna, jsme zlí, brodíme se lávou, hyena spí, aaaa…“, který přímo vybízí k sborovému zpěvu.

V ostrém kontrastu pak stojí zbylé dva songy „Kapky“ a „Soumrakem“, kdy především druhá jmenovaná patří k nejpomalejším (neplést s nejměkčím) kouskům tvorby The.Switch. Co však ztrácejí na dynamičnosti, získávají na atmosféře. Nicméně vyžadují vícenásobný poslech, aby se vám dostaly pod kůži.

Suma sumárum - The.Switch znovu dokazují, proč patří k české klubové špičce. Jako jedna z mála kapel u nás totiž nestojí ani chvíli na místě a snaží se posouvat dál. A to je po 15 letech existence potřeba ocenit.

Přesto bych jednu drobnou výtku jejich směrem měl. Desku jsem si zakoupil na SUPRAPHONline a mírně mě zklamal dodatečný obsah rar souboru. Kromě 5 stop v 320kbps totiž obsahoval již jen frontcover a nic víc. Texty písní či cokoliv navíc by jistě všechny platící fanoušky potěšily.

80%
rock-crossover
2012