Amorphis - The Beginning of Times

|
Amorphis - The Beginning of Times

Přestože je to již několik měsíců, co finští Amorphis vydali své nejnovější album, nenašla jsem jedinou recenzi tohoto alba. A to je podle mne velká škoda, protože v nynější době se už dá najít pouze pár kvalitních metalových kapel, které neseběhly ke v metalu všudypřítomnému kýči a spousta těch, které si zakládají právě na něm. Proto si myslím, že The Beginning of Times stojí alespoň za poslech. Pro ty s vytříbenějším vkusem možná i za víc.

Co se týče délky a obsahu alba, byli Amorphis tentokrát velmi štědří. Otázkou je, zda je to dobře, protože některé může typický sound této kapely po čase začít nudit. Ale vezměme to po pořádku. Album uvádí, stejně jako např. na Skyforger, klavírní pasáž, ke které se následně připojuje pokračování středního tempa s vokály a growlingem zpěváka Tomiho Joutsena a dalo by se říci, skoro hymnickou melodií v refrénu. Battle for Light nebyla špatnou volbou pro začátek, ovšem právě někteří jiní zmiňovaní už teď vypínají přehrávače. Za to Mermaid s křehkým ženským vokálem na začátku (postarala se o něj přítelkyně spolumajitele studia, kde Amorphis nahrávali), to je jiná. Dle mého osobního názoru je to jedna z nejsilnějších věcí na celém albu. Výjimečná melodie a výtečná kombinace. Rytmicky a vokálně lehce deathmetalová My Enemy je pochoutkou pro každého milovníka growlu. Praví metalisti se zde dočkali pořádného "nářezu", který však střídají opět klidnější pasáže. Další silnou skladbou je You I Need s chytře melodicky vyřešeným refrénem a vůbec, tato skladba je velmi povedená. Opět se zde objevují originální klavírní pasáže kombinované s kytarovými riffy E. Holopainena a T. Koivusaariho a skvělým Joutsenovým vokálem.

Dalším takovým vrcholem je hned další, pátá Song of the Sage. Mollový nádech melodie střídají až středověké prvky, které se podruhé objeví už jen jako podklad zpívaného refrénu. Středověký nádech dodává i flétna, která se zde objevuje. Nenechte se zaskočit na první poslech syrovým začátkem Three Words, protože následující zvolněná pasáž jen předchází Amorphis typickému refrénu, který je navíc obohacený energickými bicími a skvělou kytarou. Reformation. Další klavírní začátek, který se náhle rozjede nečekaným tempem. Opět jedna z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší věc na celém albu. Tato skladba má podle mne všechny parametry singlu, proto nechápu, proč z něj kapela singl dosud neudělala. A nečekané tempo hned na začátku nabírá i Soothsayer, která se může stát další favoritkou těch, jež byli odkojeni na deathmetalu. Překvapivý je však společný ženský a Joutsenův vokál. Další On a Stranded Shore je podle mne příjemným, avšak ničím zvláštním pokračováním alba. Nepíši výraz "nemastné, neslané", protože přestože Amorphis mají na albu svá typická místa, nenazvala bych je slabšími, protože si stále udržují svůj lehký nadprůměr a standard oproti jiným kapelám. To, že by byla skladba "nemastná, neslaná", se nedá říci rozhodně ani o dynamické Escape. Přímo úžasný začátek Crack in a Stone není zklamáním pro ty, kteří čekali, že po tomto začátku nepřijde nic zvláštního. Naopak. Refrén se vyloženě rytmicky střídá se slokami, které bohatě zdobí growling. Skoro ke konci tu máme skladbu, po níž se celé album jmenuje. Proto člověk předpokládá, že jde samozřejmě o silnou věc. Nevím, jak vy, ale já bych jí hodnotila opět jako pro Amorphis typickou. A to i přestože trvá něco kolem šesto minut. Poslední Heart's Song (takže podle názvu vyložená srdcovka) svým výrazným tempem uzavírá celé album. Opět na slušné úrovni.

Jak bych celý tento počin hodnotila? Přestože je a stále bude mým favoritem album Skyforger, myslím si, že se Amorphis podařilo natočit jedno ze svých nejlepších alb, na kterém se dá najít spousta (pro mne tak oblíbených) klavírních pasáží, poté jak čisté, tak i silně deathmetalové vokály, prvky folklóru až ethno muziky, originální dynamika a spousta dalších věcí, které už si ve skladbách najde každý sám. Celým albem je navíc protkán příběh, to pro ty, kteří porozumí i metaforickým textům, které jsou však pro laického posluchače dost složité v českém překladu, natož pak v angličtině. Ale samozřejmě, nepodceňujme.

79%
Progressive Metal
2011