Jamie Woon - Mirrorwriting

|
Jamie Woon - Mirrorwriting

Soudobé R&B a jeho všerůzné odnože se na výsluní popularity hřejí přinejmenším třetí dekádu. Takže je vlastně kuriózní, že alternativnější přístupy k tomuto žánru se začínají výrazněji prosazovat až v posledních letech nebo spíš měsících. Pravda, měli jsme tu Massive Attack s Sharou Nelson a Horacem Andym nebo Mobyho opus magnum Play s hity jako Natural Blues samplujícími předválečné nahrávky Alana Lomaxe. Jenže to všechno byli svým způsobem solitéři, zatímco dnes se dá mluvit o celé takto zaměřené scéně: Stačí vyslovit jména jako James Blake nebo The Weeknd, koketérii s podobným pojetím můžeme pozorovat i u některých mainstreamových interpretů, jako je Drake (pokud to ještě někdo nezná, doporučuju mash-up mixtape James Drake). Jak Jamie Woon do této skvadry zapadá a čím je charakteristický? Stejně jako Blakea jej okouzlil (post)dubstep - a na první tři skladby si dokonce pozval Buriala coby spoluproducenta! Na druhou stranu je Woonova tvorba ze všech dosud jmenovaných nejblíže klasickému electropopu, takže až se bude vypisovat soutěž o nejpřístupnější track, na kterém spolupracoval Burial, s přehledem vítězí Woonova píseň Street. A refrén singlovky Lady Luck dokonce dá trochu vzpomenout krále popu Michaela Jacksona! Burialem ovšem výčet zajímavých spolupracovníků nekončí. Píseň Spirits napsal Woon společně s Brianem Barrym, takto frontmanem nu metalových One Minute Silence - hudební podklad tohoto tracku se ovšem blíží spíš (z celého alba asi nejvíc) tvorbě Jamese Blakea. Trochu jinou polohu zase představují skladby v závěru alba, k nimž Jamie Woon nepřizval žádné spoluproducenty: Například předposlední Gravity by se z fleku dala použít do soundtracku nějakého trochu alternativněji zaměřeného amerického romantického filmu.

Na Mirrorwriting se dá pohlížet dvěma způsoby. Pokud vám už album Jamese Blakea přišlo příliš popové a málo experimentální, dá se říct, že o nic nepřijdete, když Jamieho Woona vynecháte. Zato pokud je pro vás Blake (neřku-li Burial) příliš silná káva, a přesto stojíte o to prozkoumat, co to je ten post-dubstepo-soul vlastně zač, je tu poměrně slušná šance, že si Mirrorwriting oblíbíte.

70%
alternative R&B / electropop
2011