!Úl,, - !Úl..

|
!Úl,, - !Úl..
Musím se přiznat, že black metal běžně nesjíždím. Krom desky Neron a Ordos nemám doma z black metalu nic. Vlastně ne, nedávno mi do sbírky přibylo CD !Úl.. A jak už název kapely napovídá, jedná se o pěkný včelín. To co ale !Úl.. odlišuje od většiny blackmetalových kapel je... k tomu se ale dostaneme. Následující řádky ber jako pokus blackmetalového analfabeta o napsání recenze na blackmetalovou kapelu. Vkládám CD do přehrávače a... na začátek pěkný start. Bicí to párkrát proklepnou a najednou stěna puštěných kytar za asistence dvojšlapky, činelů a přechodů - takhle nějak většina kapel začíná koncerty - vzápětí nastupuje Zubuch se svým murmurem a rozjíždí se peklo. Včelín, do toho klepačky a Zubuch střídá polohy vokálu od blackového skřehotu až po již zmíněný murmur. Ale pozor, nejedná se o bezduchou řežbu, kdy kapela začne pilou a skončí pilou. Muzika !Úl.. je plná změn, střídání rytmů a dá se říct, že i nálad. Kluci se občas nebojí zvolnit, vydechnout a nechat tak proniknout paprsky slunce temnotou. Občas se na některém plakátu a v některé recenzi dočtu, že hrají emo black metal. Nevím. Jak už jsem napsal, na desce jsou i pomalé, klidné pasáže, ale že by se jednalo o emo typu Engine down či Elliott... tak na to klidně zapomeň! Pořád je to jízda a ty klidné pasáže tam jsou zřejmě hlavně proto, aby tě nebolelo od vrtulníků za krkem. Nečekej ode mě přirovnání k žádným velkým jménům. V ranku kapel, které běžně sjíždím, žádná taková není. Možná si říkáš, proč teda sakra recenzuju kapelu a hudbu, která mi nic neříká? Omyl. Pro mě jsou !Úl.. totiž HC kapela. A teď se vrátím tam, kde jsem na začátku odbočil. To, co !Úl.. odlišuje od všech těch kapel, o kterých je celou dobu řeč a o kterých nemám vlastně ani páru, jsou jejich texty, jejich postoje, názory, jejich přístup k muzice a životu. V jejich textech nenajdeš žádnou temnotu, hluboké lesy, obrácené kříže ani tři šestky. Vše je tak trochu jinak. Na mě jejich texty hodně zapůsobily. Sice už jsem měl několikrát tu čest vidět !Úl.. živě a tak vím, o čem jejich texty jsou, ale tu možnost si je vychutnat, jsem měl teprve nedávno. Texty jsou hlavně kritikou moderní konzumní společnosti - například písně "Proč?" nebo "Nechtěli jsme nic, máme toho víc". Na první pohled zaujme oko blacmetalistovo písnička "Sereme na vašeho boha". Kolik se toho už o téhle písničce napsalo a namluvilo... Nejedná se o klasické klišé plné obrácených křížů. K některým písním jsou v bookletu komentáře a nejinak je tomu u téhle písně - možná budeš překvapený, až si to přečteš... Mě osobně se hodně líbí písnička "Hrdina". Texty jsou celkově psané takovou nenásilnou formou a nutí čtenáře k zamyšlení. Ale abych se vrátil k muzice. Nejvíc se mi asi líbí poslední věc - "Národ mrtvého slunce", která začíná vybrnkávačkou, do které jede Zubuch ten svůj ječák. Celkově se jedná o techničtější věc s postupným rozvíjením nápadů a celkovou gradací. Dokonce i na ty klepačky dojde... Perfektní tečka za celou deskou. Ještě bych zmínil jednu věc a tou je obal. Už kvůli němu stojí za to, mít tuhle desku doma. Celý je vyveden černobíle. Trochu mi to připomíná obal Cathode, ale opravdu jenom malinko. U každého textu se nachází kresba vztahující se k tématu písničky. A co je, alespoň pro mě, hodně důležité je to, že všechny texty tu najdeš přeložené do angličtiny a ty anglicky zpívané, kterých je na albu většina, do češtiny. A ještě něco, jestli toužíš po téhle desce, tak hodně chvátej, protože zásoby se ztenčují. Kdo ví, jestli jsem nekoupil poslední kus... Určitě stojí za to, mít tenhle black metal plný zeleniny doma!
81%
Black metal / Hardcore
2008