GUNS N' ROSES - Chinese Democracy

GUNS N' ROSES - Chinese Democracy
Vloni se psal již patnáctý rok od vydání posledního alba GUNS N' ROSES. Uběhlo mnoho času od dob, kdy kapela hrála v původní sestavě. Dnes její vrcholnou éru pamatuje jen zpěvák a frontman Axl Rose a z části klávesák Dizzy Reed. Každému bylo jasné, že staří "Guns" jsou pryč a "Čínská Demokracie" se bude ubírat úplně jiným směrem. Směr to byl opravdu odlišný, zbývá jen zodpovědět otázku, jestli také dobrý. Kdo by čekal hudbu, která bude opět kombinovat rock n‘ roll s heavy metalem a ke všemu prosycenou punkovou příchutí, zůstane po poslechu nové desky zklamaný. První, co je třeba si uvědomit, před tím než si hudbu pustím do uší, je jméno hlavního skladatele této desky, jímž není nikdo jiný než Axl Rose. Ten měl již v dřívějších dobách tendenci přidávát ke svým skladbám bohaté aranžmá. Jinak tomu není ani zde. Ke slyšení je mnoho kytarových efektů na pozadí hlavní melodie, piána přecházející v ostré kytarové riffy, časté změny rytmu i silné zkreslení zpěvu. Do jisté míry to vše ubíra přímočarost na jakou jsme byli u skupiny dřívě zvyklí, na stranu druhou hlavní myšlenky skladeb nebyly v těch všech okolních ozdobách utopeny. Po skladatelské stránce si tedy dovolím tvrdit, že album je obstojné. Nutno dodat, že silné skladby typu "November Rain", "Don’t Cry" nebo "Paradise City" zde nenajdete. Co lze dodat k provedení po muzikantské stránce. Osobně jsem byl zvědavý, jak dopadne zapojení tří, při nejmenším hodně dobrých kytaristů, jako je Robim Finck, Bumblefoot a Buckethead, obvzlášť když jsem se v bookletu dočetl, že pro sóla dostali prostor všichni tři. Bohužel tohle se skupině nepodařilo a občas na mne působí cítění jednotlivých kytaristů dost nesourodě. Jediné štestí je, že většinu sól nakonec odehrál stejně Buckethead, jehož projev na mě ze všech tří působil nejlépe a lze jenom litovat toho, že už kapelu opustil. Vybízí se srovnání s bývalým kytaristou kapely Slashem. Shlashovo bluesovější podání skladeb mi mnohdy chybělo na desce nejvíce a jeho následovníci, jenž hráli vše v mnohem tvrdším provedení, se mu zdaleka nevyrovnali. Axl Rose se jako mnoho jiných nevyhl slábnutí hlasu, což se na albu také silně projevilo, i když pořád jeho charismatické zabarvení poznáte na první poslech. Za největší slabinu díla ale považuji to, jaký dojem vytváří jako celek. Bohužel zde nenajdeme nic nového, nic progresivního, zkrátka nic, co by nás posadilo na zadek. Vše, co je ke slyšení, tady už několikrát bylo a možná tenhle problém zapříčinila dlouhá doba vzniku desky, která jí nepřidala ani na sourodosti. "Chinese Democracy" se kvalitou pohybuje okolo průměru dnešní rockové scény. Je to hlavně zajímavý úkaz z hlediska okolností jejího vzniku, ne už tak z hlediska hudebního a snad se stane aspoň podnětem k dalšímu úspěšnému fungování nové tváře GUNS N' ROSES.
80%
Hard rock
2008