Metallica - Master Of Puppets

|
Metallica - Master Of Puppets

Thrash metal – v hudebním světě kapitola sama o sobě. Odnož metalu, která má dlouhou a pestrou historii. Mezi některými jedinci si za ta léta na scéně vysloužil výbornou pověst, u jiných naopak příliš dobré jméno nemá. Jsou však i tací, kteří o něm nemají ani ponětí. Existuje jen jeden správný způsob, jak pojem „thrash metal“ vysvětlit úplnému analfabetovi v oblasti tvrdé hudby: pusťte mu album „Master Of Puppets“ ("Pán loutek") do pořádných reproduktorů a hodně nahlas. Aniž by slyšel něco dalšího, může pak takový člověk o sobě klidně tvrdit, že je v tomto metalovém podžánru zběhlým posluchačem. Pokud už někdo z Vás tuto desku slyšel, nezbývá mu, než souhlasit se mnou, že „Master Of Puppets“ je opravdovým prototypem thrashe, jinak by totiž sám sobě něco nalhával. Třetí plnohodnotné album americké rock’n’rollové legendy Metalliky a zároveň bohužel poslední studiový počin basového mága Cliffa Burtona, se dostalo do podvědomí ohromné spoustě lidí. Jak říkám, nemusíte být přímo metalistou, abyste znali písničku „Master Of Puppets“. Není se čemu divit. Takřka geniální melodie, texty a jejich provedení si zaslouží pozornost nejdenoho posluchače. Již od počátku „Battery“ ("Baterie") dokážeme vycítit náladu celé desky. Thrash metal nám ukazuje svou pravou tvář bez jakýchkoli příkras. Na celé desce nemáme sebemenší možnost narazit na slabý okamžik. Přesto jsou některé momenty silnější než jiné. Tím emočně nejsilnější je bezesporu „Welcome Home“ ("Vítej doma") známá též jako „Sanitarium“ ("Ozdravovna"). Nejen, že „Ozdravovna“ patří po hudební stránce k těm nejlepším v celé historii Metalliky, ale dokonce i svým textem předčí mnohé skladby, a to jak na „Master Of Puppets“, tak na všech ostatních albech. Píseň inspirovaná filmem „Přelet nad kukaččím hnízdem“ má velmi silnou a dobře interpretovanou myšlenku, kterou ještě umocní hutný zvuk celé kapely, nádherná melodie a perfektní hlas zpěváka Jamese Hetfielda. Těžko byste hledali výmluvnější a líbivější skladbu o tom, jaké je mít vlastní hlavu a jak neliberální je diktát společnosti. Co si budem nalhávat, Metallica byla v psaní textů vždycky nadprůměrná. V každém řádku je skrytá hluboká podstata, kterou mnozí ocení. Přesto se hoši mnohokrát potýkali s odsuzováním své tvorby. Někteří jedinci si totiž nedokážou přiznat, že metal není zlo, ale to, o čem se zpívá v jeho písních je zlo a že se o tom zpívá proto, aby se na ono zlo poukázalo. V tom je skryto kouzlo celé tvorby Metalliky – na nic si nehrajou a nejvíce je to patrné právě na „Master Of Puppets“. Osobně považuju toto album za mezník v tvorbě Metalliky. V období, kdy se nahrávalo, dosáhlo toto „Monstrum“, jak Metalliku mnohdy nazývají samotní členové, svého vrcholu. Nemůžu tedy jinak, než hodnotit velice pozitivně.

100%
thrash metal
1986