NIGHTWISH - Angels Fall First

NIGHTWISH - Angels Fall First
Nightwish prožili v poslední době velmi bouřlivé období. Mnohými opěvovaná a mnohými nenáviděná frontdáma Tarja Turunen byla vyhozena z důvodů mezi kterými figurovala např. neúcta k fanouškům a chamtivost. Tato událost pořádně zamíchala fanouškovskou základnou. Pro mnohé tím kapitola Nightwish definitivně skončila, pro jiné se naopak díky tomu Nightwish stali "poslouchatelní". Ani nová zpěvačka Anette Olzon, přestože její první singl Amaranth bořil světové hitparády a jeho klipová verze byla masivně propagována zejména na popových televizích, to rozhodně neměla jednoduché. Zpočátku musela čelit mnoha útokům skalních příznivců své předchodkyně a několikrát byla dokonce úspěšně vypískána přímo z pódia. Pojďme na to všechno ale na malou chvíli zapomenout, vraťme se v čase do roku 1999 k opravdovým Nightwish, nezkaženým penězi ani vzájemnými spory, k Nightwish, kteří koncertují po klubech a vydávají svůj debut Angels Fall First, do jehož blahodárných tónů se nyní ponoříme. Abych řekl pravdu, myslím, že na konci devadesátých let, muselo ve Finsku opravdu „být něco ve vodě“, protože v období cca 2 let zde vznikly (mimo jiné) kapely Nightwish, Sonata Arctica a Children of Bodom – kapely, které dodnes doslova „hýbou světem“, alespoň tím melodicko-metalovým. Základ pozdějšího masového úspěchu Nightwish ovšem už od začátku naprosto zřejmě ležel na bedrech dvou lidí. Prvním z nich je Tuomas Holopainen – nadaný skladatel a mozek kapely a Tarja Turunen – zpěvačka a symbol kapely s andělsky něžným, přesto silným hlasem a vždy naprosto perfektním, profesionálním, operním výkonem, který byl do té doby v metalu nevídaným prvkem. Angels Fall First obsahuje v drtivé většině pomalejší baladické songy, o power metalových jízdách z pozdějších dob si můžeme nechat leda zdát. Album začíná pohádkově laděnou Elvenpath s odkazy na Tolkienovskou trilogii. Následně se rozezní první tóny jedné z nejsilnějších věcí na albu – skladby Beauty and the Beast, která předznamenává pozdější velkolepé rozmáchlé kompozice typu Beauty of the Beast z „Dítěte století“, Ghost Love Score z „Jednou“ nebo Poet and the Pendulum z poslední ho počinu. Jedná se o duet, který si spolu Tarjou střihnul Tuomas. I další kousek, The Carpenter, je duet a kromě toho, že se jedná bezesporu o další z vrcholů alba, působí takřka jako dokument, zachycující náladu celého alba a rozpoložení kapely. K "tesaři" byl později natočen velmi povedený videoklip. Astral Romance na první poslech zaujme zajímavým kytarovým intrem. Svým neobvyklým vokálním projevem jej opět obohatil i Tuomas. Později byla tato píseň předělána a mikrofonu se místo něho chopil Tony Kakko ze Sonaty Arcticy (tato verze vyšla ve EP Over The Hills And Far Away). Titulní Angels Fall First je srdceryvná balada v tom pravém slova smyslu. Něco podobného budete ve světě tvrdé muziky hledat jen těžko. Jakási neviditelná síla jí ale udržuje poměrně vysoko nad propastí popového kýče. Tutankhamen nás přenese do Údolí králů ve sluncem rozpáleném Egyptě. Není to ovšem nějaká dovolená na prosluněných plážích. V temném outru nás spíše zamrazí a s napětím budeme už jen čekat, odkud na nás vyskočí nějaká ta mumie. :-) Nymphomaniac Fantasia začíná intrem s nádechem středověku, brzy na to se ale rozjede středně-tempá skladba s mohutnou podporou kláves a flétny se zajímavým melodickým i textovým nápadem. Know Why The Nightingale Sings z celkového feelingu alba trochu ční a zní jako upoutávka na tvorbu dvou následujících desek. Závěrečná Lappi (Lapland) je zakončením v tom nejvelkolepějším stylu. Jedná se o rozsáhlý „epos“, skládající se ze čtyř částí: první je finsky zpívaná balada Erämaajärvi s výrazným folkovým potenciálem, následuje krátká dramatická instrumentálka Witchdrums, na kterou navazuje už anglicky zpívaná This Moment Is Eternity, která použitím píšťaly a kláves trochu připomíná píseň Nymphomaniac Fantasia a po pár minutách se plynule přehoupne do Etiäinen, instrumentální tečky za albem (která pro změnu připomene titulní Angels Fall First). Angels Fall First je albový klenot, obsahující obrovské množství melodických nápadů a netradičních hudebních postupů. Celé album je lehce ovlivněné tradičním laponským folkem, ale i středověkými motivy, což mu vedle dalších zjevných atributů dává punc naprosté jedinečnosti na hudební scéně. Naladí vás na nostalgickou notu a na dlouhou dobu se vám uhnízdí v hlavě. Inu, začátek novodobé hudební legendy.
100%
doom/gothic/folk metal
1997