Broken Family Band - Balls

|

S tvorbou Broken Family Band, v ČR nepříliš známé britské kapely, jsem se seznámil prostřednictvím soundtracku k jednomu taktéž u nás nepříliš známému, přesto výbornému seriálu, kde se objevil jejich hit It’s All Over, který mě takřka na první poslech zaujal natolik, že jsem si hned pořídil celou desku Balls, na které se tato skvostná balada nachází.

Čekalo mě ale velmi rozpačité překvapení. Z přehrávače se totiž začaly linout tóny nápadně připomínající country. Nejprve jsem ani nevěřil, že poslouchám stejnou kapelu, která stvořila výše zmíněnou píseň a po letmém poslechu jsem album odložil s tím, že tohle není nic pro mě. Netrvalo to ale dlouho a v hlavě se mi rozezněla jakási melodie. „Není to jedna z těch country odrhovaček?“ řekl jsem si. Byla. Tak jsem se rozhodl dát Balls druhou šanci.

Country nepatří zrovna mezi žánry populární mezi mladými lidmi. Nazval bych ho jakousi americkou obdobou naší dechovky, jen posunutou o trochu blíže populární hudbě. Ať je ale tento styl jakýkoliv, nemůžeme mu upřít to, že je nevyčerpatelnou studnicí známých melodií a mnozí současní popoví i rockoví interpreti z něho dodnes čerpají inspiraci, nebo dokonce přejímají celé songy. Jeden příklad za všechny je např. píseň „Jolene“, původně od country divy Dolly Parton, jinak známá jako megahit amerických The White Stripes. A právě chytlavost a zpěvnost country obsažená v hudbě Broken Family Band se naplno projevila, když se mi po jediném letmém poslechu jejich desky vybavilo hned několik melodií.

Ale Balls není zdaleka jenom o country… toho jsem tam po bližším ohledání objevil mnohem méně než-li se na první pohled zdálo. Nejvíce country song je asi „Alone in the Make-out Room“, který je zároveň právě jednou z nejchytlavějších písní alba a získal si díky tomu velkou popularitu. Zbytek alba je, ač mnohdy prostoupen country prvky, převážně v duchu indie rocku a to velmi kvalitního, takřka ukázkového.

Drtivá část alba jsou balady, v kterých krásně vyniká zpěvákův zajímavě zabarvený hlas. Asi nejvíce vyzdvihnout si zaslouží právě „It’s All Over“, která rozhodně patří do zlatého fondu rockových balad. Jako důstojný protějšek bych uvedl indie-rockovou vypalovačku „I’m Thirsty“ s dechberoucími bicími, ovšem ani zbytek alba zdaleka nezaostává. Každý song na tomto albu je něčím zajímavý, zapamatovatelný.

Balls je jedna z těch desek, kde vám jednotlivé songy nesplývají a po jejím poslechu ve vás něco zanechá. Je nabitá chytlavými motivy a zajímavými hudebními postupy. Pro někoho může být (stejně jako zpočátku pro mě) trochu překážkou spojení s country, když ale albu dáte šanci, zjistíte, že právě tento prvek činí tvorbu Broken Family Band naprosto jedinečnou a velmi zajímavou.

Ukázka v podobě It' All Over

90%
indie-rock/alternative country