HELLOWEEN - Keeper of the Seven Keys part 1

|

V roce 1985 přišli němečtí HELLOWEEN se svým debutovým albem „Walls of the Jericho“, které lze považovat za více než podařené. Dva roky na to je do světa vypuštěna deska „Keeper of the Seven Keys“ a HELLOWEEN potvrzují svoji výjimečnost. První výraznou změnou je určitě příchod Michaela Kiskeho na pozici zpěváka, kterou přebral po Kaii Hansenovi, jenž se začal tedy soustředit jenom na kytaru. Dalším, pravděpodobně ještě důležitějším rozdílem oproti prvotině se stal samotný hudební vývoj kapely.

Jestliže byl z „Walls of the Jericho“ cítit ještě výrazný odkaz klasického heavy metalu, tak první část Strážce sedmi klíčů se začala více soustředit na melodie, vzletné chorály a epičtější momenty. Samozřejmě HELLOWEEN neztrácí svoji říznost, což ukazují hned na první plnohodnotné písní „I’m Alive“, jenž vás skutečně vtáhne do děje plnou rychlostí. Následující „Little Time“ spadá do helloweenského standartu a předvádí kompromis mezi chytlavostí a metalovou hutností. „Twillight Of the Gods“ bych společně s „Future World“ zařadil mezi skladby s největší hitovou ambicí a taky zároveň nejchytlavější. Obě se zároveň  nejvíce přibližují tomu, co dnes nazýváme power metalem. Před pár řádky jsem zmiňoval sklony k epičnosti, kterým se učiní  zadost v baladě „A Tale That Wasn’t Right“, jenž dnes již patří do zlatého fondu pomalejších metalových kousků. Dále se dostáváme už k ústřední skladbě „Halloween“, kde se naplno projevují Hansenovi sklony k rozsáhlým kompozicím, ve kterých se střídá tempo, nápady i atmosféra a to i přestože energie nepřestává sršet, takže se v této třinácti minutové skladbě nudit nebudete. I přes svoji stopáž zůstává „Halloween“ přímočarým songem, což ho asi nejvíce liší od pozdějších podobných hansenovských eposů.

Zřídka kdy rozebírám album skladbu po skladbě, takže musím dodat, proč jsem tomu tak nyní učinil. Na desce je jeden silný kousek vedle druhého, žádná nezastává funkci pouhé vatové vycpávky nebo něčeho podobného. A právě tento fakt dodává "Keeperům" největší sílu. Samozřejmě skupina neopoměla dílu vtisknout jistou kompaktnost. Hudba HELLOWEEN působí bezprostředně a zkrátka je poznat, že hudba skutečně vychází z mysli a duše muzikantů a nedošlo tady k žádnému tupému přehrávání cizích motivů.

HELLOWEEN nehrají s vytříbenou technikou ty nejsložitější party, taky určitě produkce není vyladěna na sto procent a textaře bychom asi taky našli o něco lepší. Důležité je, že kapela zvládá všechny tyto činnosti obstojně a nechává jednotlivé složky hudby v harmonii. A čeho si cením nejvíc? Určitě toho, kterak se skupině podařilo najít vlastní cestu, po které ostatně později kráčelo spousta jejich následovníků a která jí zajistila status legendy.

90%
power/speed metal
1987