KOBLÍŽCI - Mars Útočí

|
KOBLÍŽCI - Mars Útočí

Česká hudební scéna se může na první pohled zdát trochu zatuchlá, ale zdání klame. Tuto iluzi vytváří především fakt, že naše obyvatelstvo žije v představě, že všechno důležité jim naservíruje televize, rádio případně některé "renomované" hudební ziny. Tyto instituce ovšem zoufale zabředly do cyklického ohrávání několika vykopávek, nabubřelých pseudoboybandů "bez koulí", s nulovou uměleckou či vypovídací hodnotou, při nejlepším několika tradičních českých pivních megastars. Mladé, zajímavé a neokoukané kapely v našich masmédiích mají bídné zastání, ale to je téma spíš do blogu, s touto recenzí souvisí jen okrajově. Shrul bych to větou: "lidi, neseďte u televize a vyražte na koncert (nejlépe na mladé neznámé kapely někde v klubu), možná budete mile překvapeni".

Já osobně jsem byl velmi mile překvapen když jsem před nějakým časem tímto způsobem objevil kapelu s názvem KOBLÍŽCI. Jedná se o čtyřčlennou bandu ze Šumperka, kterou tvoří velmi mladí kluci (16-18 let) a drtí své nástroje v přísném punk-rockovém/pop-punkovém rytmu. Říkáte si, že takových už tu bylo? Jistě, bylo a bude... Ale KOBLÍŽCI jsou minimálně o stupeň výš nežli 90% podobných kapel a dávají svému žánru v našich podmínkách zcela nový rozměr. Dost bylo tříakordových dvouminutových halekaček s rozladěnou kytarou.

KOBLÍŽCI navzdory svému věku dokazují, že pílí se dá dokázat opravdu hodně. Jednotlivé nástroje jsou nahrány opravdu řemeslně, na úrovni starých rockových harcovníků, písně mají téměř výhradně hitový potenciál (což rozhodně není urážka, jak se u nás z nějakého nepochopitelného důvodu občas vnímá). A přestože svou podstatou jejich hudba směřuje částečně k popu, na soundu jejich songů to není znát. Žádné nesmyslně ořezané frekvence a zvuk vyčištěný do ploché, umělé podoby, jak jej známe z rádií. Pořádný nářez se vším, co k rocku patří.

Ale teď už konečně konkrétně k novince "Mars Útočí". Album bylo překvapivě nahráno na čtyřech různých místech (většina ve studiu 3Bees, jeden song ve studiu Rápotice, jeden ve slovenském Attack sound studiu a tři dokonce přímo ve zkušebně), což svým způsobem přispívá k celkové rozmanitosti alba. Ale také to znamená, že některé songy mají poměrně znatelně lepší zvuk a některé zas horší. Jinak je kvalita songů velmi vyrovnaná, nejčastěji se samozřejmě, vzhledem k danému žánru, setkáte s jednoduchými, přímočarými vypalovačkami se snadno zapamatovatelným refrénem a zmíněnou hitovostí.

Osobně mě nejvíc zaujalo několik songů (což neznamená, že ostatní jsou výrazně slabší): "Mimozemská" je jeden z nejprofláklejších a rozhodně pobaví minimálně vtipným textem. "Zavři oči" se jako první song od KOBLÍŽKŮ dočkal klipového zpracování (které přikládam jako takový trailer na konec recenze) a zahrnuje v sobě všechny výše zmíněné atributy, kterými hudba kapely KOBLÍŽCI může pyšnit. "Ty & Já" otevírá skupinku tří pro mě v tuhle chvíli asi nejlepších songů na albu (spolu se "Sk8 Párty" a "Proč?"). Kapela v ní s nadhledem sobě vlastním naráží na problematiku homofobie (kterou odsuzuje). "Sk8 Párty" začínající brutálním popěvkem "Večer, večer jdem s klukama na skejtovou párty, koupili jsme holkám dárky, skejtový dárky" si prostě zamilujete. Sedmička s názvem "Proč?" může být pro někoho ze začátku sice hůře proniknutelná - je od prvních vteřin znatelně tvrdší a smutnější a z alba tak trochu vyčnívá, přesto bych řekl, že je to jeden z nejlepších kousků, které "Mars Útočí" nabízí, mimochodem s výborným textem. Následující "To není fér" je jedna z vůbec nejchytlavějších s velmi povedenou melodií ve sloce i refrénu."Neopisuj!" je především pěveckou exhibicí zpěváků, kteří si oba bezpochyby zasluhují pochvalu - tento song bývá označován jako nejslabší článek alba, já naopak říkám, že se jedná právě především díky zajímavě pojatému zpěvu o jednu z nejlepších věcí.

Texty (v našem mateřském jazyce) se obvykle zabývají (zřejmě po vzoru kapel jako blink-182, jejichž vliv je albu Mars Útočí znát nejen z textů) běžnými, nenáročnými tématy ze života mladých lidí (snad kromě "Mimozemské" :-)), nesnaží se zbytečně moralizovat, řešit světové problémy ani "fuckovat" politiky. Přes určitou jednoduchost témat, mnohdy i jednotlivých veršů jim však nemůžu upřít určitou zručnost při práci s českým jazykem.

Dámy a pánové, KOBLÍŽCI jsou v rámci svého daného žánru opravdu čerstvým, životodárným větrem (vanoucím zřejmě z Marsu :-)), takže buďte tak laskaví, zahoďte předsudky a zhluboka se nadechněte.

Celé album je překvapivě již uploadnuté a z velké části stáhnutelné na http://bandzone.cz/koblizci

90%