FDK - Earthlinked

|
FDK - Earthlinked

FDK – Earthlinked (2011)

Smutek. To je asi to první, co spoustu lidí napadne při prvním poslechu nové desky pražské kapely FDK. Ta nikdy nebyla partou veselých muzikantů, už od dob jejích prvních nahrávek plaveme asi bez výjimky v mollových vodách. Stále víc se však dostáváme do onoho atmosférického bahna, ty tam jsou ony střednětempé výlety za rockovými figurami, brodíme se čím dál pomaleji, pohyb se stává čím dál obtížnějším, v tomto světě svítat již nebude a na obzoru na nás čekají Isis a Neurosis.

FDK patří mezi to málo domácích kapel, které hrají onen ve světě vcelku dost oblíbený sludge/post-metal/HC a přitom jim to jde. Není dvakrát lehké získat posluchačovu pozornost hradbou deprese a třeba hodinu si ji i udržet. Tato hudba v kostce o ničem jiném není – je silně (negativně) emotivní a na tom tento styl víceméně stojí a padá. Nedočkáme se žádných technických ekvilibristik či překvapení, ale ono to není třeba. FDK Vás svou hudbou naprosto pohltí a na konci desky pěkně natrávené vyplivnou, abyste si to mohli jít hodit. Přitom však jejich skladby místy disponují jistou chytlavostí – otvírák No Love To Scorch obsahuje tak silné motivy, že kdybych nevěděl, o koho jde, klidně bych tipoval právě již zmiňované Neurosis. První skladba je však asi tím nejzapamatovatelnějším, co se na desce objeví – ač s tímto stylem problém nemám, občas mi přijde, že na albu nás už (kromě změny vokálu) opravdu nic nepřekvapí, tudíž po čase přichází dojem jedné dlouhé kompozice, která sice kompaktně odehraje, nicméně člověk nachází to samé. Pak už záleží jen na tom, jestli mu to stačí…

Velkou jedničku s hvězdičkou bych dal za zvuk nahrávky – ten byl ošetřen ve studiu Biotech Ecsona Waldese. Kytarové hradby znějí opravdu monstrózně, stejně tak k uzoufání pomalé bicí, které Vás systematicky, pomalu, ale jistě, zatloukají do země.

Obal desky jsem zatím bohužel neměl tu čest vidět, mám pouze novinářskou promo verzi alba, která dorazila ve spořivém igelitovém obalu.

FDK jsou na české hudební scéně jedněmi z mála, kteří dokážou ve svém stylu konkurovat i světovým ostříleným veličinám. Deska Earthlinked je toho skvělým důkazem, na který mohou být náležitě hrdí.

P. S. Zajímalo by mně, proč se kapela už neprezentuje pod původním, celým názvem Fuck Da Karot